چطوری یک سیستم ایده ال برای خودم بخرم!

در حقیقت بیشتر اوقات به دلیل نداشتن اطلاعات و تجربه کافی و نداشتن توانایی نه گفتن توی شرایط، محبور به خرید اشتباه و نادرست می‌شویم؛ ما امروز این مقاله را برای شما قرار داده‌ایم تا بتوانید راه و روش خرید یک سیستم صوتی‌ایده‌آل که کاملاً باب میل شما باشد را آموزش دهیم.

چطوری یک سیستم ایده ال برای خودم بخرم! | فروشگاه سیستم صوتی خودرو ماریامارکت

خرید یک مجموعه صوتی کامل نیازمند ساعت‌ها مشاوره و پرسش و پاسخ است و نباید بدون اینکه تجربه و اطلاعات کافی داشته باشیم، اقدام به خرید کنیم.

قطعاً مجموعه‌ای که بدون در نظر گرفتن شرایط و مشخصات فنی کالا‌ها خریداری شده باشد، از خروجی صدای خوب و قابل قبولی برخوردار نبوده و حتی ممکن است که به زودی به دلیل ست نبودن لوازم در کنار یکدیگر آسیب نیز ببیند.

اگر به دنبال خرید یک سیستم صوتی‌ایده‌آل هستید، می‌بایست به صورت کلی اول با تمامی اجزای سیستم صوتی آشنا شوید و بدانید که هر کدام از این محصولات انجام چه کاری را بر عهده دارند.

خیلی از مواقع با خرید یک کالای اشتباه نه تنها باعث می‌شویم از سیستم صوتی و گوش کردن به موسیقی در خودرو خود لذتی نبریم بلکه باعث می‌شود که هزینه بالایی که متقبل شده‌ایم فشار زیادی به ما وارد کند؛ در صورتی که هیچ استفاده‌ای نبرده‌ایم.

سیستم صوتی خودرو ترکیبی از یک مجموعه کامل بوده و اگر این لوازم را در نظر نگیرید، قطعاً نمی‌توانید به خروجی صدای خوب و قابل قبولی دست پیدا کنید و از خرید خود در نهایت رضایت نخواهید داشت.

لازمه این کار این است که شما یک سری مطالعات داشته باشید و یا از فروشگاه معتبر با مشاوران مجرب خرید کنید.

  • انواع سلیقه شنیداری در سیستم صوتی
  • اجزای یک سیستم صوتی‌ایده‌آل
  • انواع هدیونیت برای یک سیستم صوتی‌ایده‌آل
  • آمپلی فایر مناسب برای سیستم صوتی‌ایده‌آل
  • انواع بلندگو متناسب یک سیستم صوتی‌ایده‌آل
  • اجزای سیم کشی مورد نیاز نصب سیستم صوتی‌ایده‌آل
  • لوازم جانبی برای سیستم صوتی‌ایده‌آل

عنوان‌هایی که در بالا برای شما نوشته‌ایم، اصلی‌ترین موضوعات مقاله ما محسوب شده و در ادامه در رابطه با آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

انواع سلیقه شنیداری در سیستم صوتی

سیستم صوتی خودرو در حقیقت به دو دسته اصلی کیفیتی (SQ) و قدرتی (SPL) تقسیم‌بندی می‌شود و به صورت کلی برای هر فردی با هر سلیقه شنیداری در بازار موجود بوده و قابل خریداری است.

به طور مثال اگر شما به صدا‌های پر حجم و قدرتمند علاقه‌ای ندارید و نمی‌خواهید که ستاپ شما خیلی پر سر و صدا باشد، بدون شک یکی از بهترین پیشنهاد‌ها برای شما استفاده از ستاپ‌های کیفیتی است.

دقیقاً اینجاست که سیستم‌های صوتی کیفیتی که اصطلاحاً SQ نامیده می‌شوند، وارد میدان شده و پر قدرت نیاز مخاطب خود را بر طرف می‌کند.

سیستم‌های صوتی کیفیتی به نسبت ستاپ‌های قدرتی خیلی چندان شناخته شده در بین عموم نبوده و خیلی تبلیغ پر رنگی نداشته است و صرفاً افرادی که به دنبال این نوع ستاپ‌ها ‌می‌روند، از قبل با این نوع ستاپ‌ها به گونه‌ای آشنایی داشته‌اند.

اکثرا قالب مردم خصوصاً بیش‌تر افراد معمولی‌تر جامعه به دنبال پرتاب و حجم صدای بسیار بالا هستند و می‌خواهند که از پرتاب و حجم صدای بیشتری برخوردار باشند و موسیقی را با هیجان بیشتری در خودرو گوش کنند.

اما خب همان طور که خدمتتان عرض کردیم، تعداد بسیار زیادی از افراد هم هستند که به دنبال صدا‌های کیفیتی و گوش نواز هستند و می‌خواهند که موسیقی را بیشتر با تمرکز بر روی کیفیت گوش کنند.

سیستم‌های کیفیتی از حجم صدا و کیفیت بالایی برخوردار هستند و توی اکثریت مواقع اصلاً صدا به بیرون از خودرو درز نکرده و نهایت لذت برای افراد داخل کابین خودرو است.

از یک دید دیگر هم که می‌توان به این موضوع نگاه کرد و می‌توان گفت که هیچ آزار و اذیتی هم برای هیچ فرد دیگری به همراه نخواهد داشت و کاملاً باخیال راحت می‌توانید توی شهر از این نوع ستاپ‌ها استفاده کنید.

سیستم‌های صوتی کیفیتی دارای تنوع بالایی هستند اما اصولاً قیمت آن‌ها نسبتاً بیشتر از دیگر لوازم صوتی است؛ همچنین نسخه‌های اقتصادی آن چنانی ندارند و عموماً توسط کمپانی‌های اورجینال و اصلی تولید و وارد بازار می‌شوند.

این نوع اسپیکر‌ها و درایور‌ها به گونه طراحی می‌شوند که حتی با گوش کردن آن‌ها در طولانی مدت هم از موسیقی خسته نمی‌شوید و باز هم همچنان گوش شما را نوازش می‌کند.

نوع دیگر که پر طرفدار‌ترین وپر فروش‌ترین دسته محسوب می‌شود، ستاپ‌ها و سیستم‌های صوتی قدرتی (SPL) است که دارای تنوع بسیار بالایی بوده و تقریباً توی هر قیمتی کالا برای ارائه و فروش آماده دارد.

اجزای یک سیستم صوتی‌ایده‌آل

اجزای یک سیستم صوتی معمولی متشکل از موارد زیر می باشد که می توانید آن را مشاهده کرده و توضیحات ×آن ها را هم در ادامه بخوانید:

  • پخش‌کننده )هدیونیت)
  • آمپلی فایر دو کانال یا چهار کانال، مونو (مخصوص ساب ووفر)
  • میدرنج و سوپر تیوتر یا فولرنج‌ها یا بلندگو‌ها
  • ساب ووفر‌ها
  • اجزای نصب و سیم کشی سیستم صوتی

تمام لوازمی که توی خرید و نصب سیستم صوتی نیاز دارید را در بالا قرار داده‌ایم و می‌خواهیم که برای شما تمامی آن‌ها را با جزئیات کامل به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح دهیم که می‌توانید د رادامه آن‌ها بخوانید.

پخش‌کننده (هدیونیت)

پخش‌کننده‌ها در رأس هرم قرار دارند و به نوعی در حقیقت مغز سیستم صوتی خودرو به شمار ‌می‌روند؛ آن‌ها قابلیت اعمال تغییرات و تنظیمات را به ما می‌دهند که یکی از مهم‌ترین نکات محسوب می‌شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که پخش‌کننده‌ها یا همان به اصطلاح اشتباه قدیمی تر‌ها، ضبط‌ها نقش مهم و بسزایی توی صدای سیتستم صوتی ما دارند و همه چیز اول از سمت پخش‌کننده‌ها آغاز می‌شود.

اگر این نکته را در نظر نگیرید و حتی گران قیمت‌ترین و رده بالا‌ترین لوازم را هم با پخش نا مناسب نصب کنید، در نهایت باز هم خروجی صدای شما نه تنها از قدرت خوبی برخوردار نبوده، بلکه از کیفیت خوبی هم برخوردار نخواهد بود.

برای مثال یکی از ساده‌ترین کار‌هایی که به لطف پخش‌کننده‌ها ممکن شده است تغییر موزیک‌ها و یا کم و زیاد کردن ولوم موزیک در حال پخش است؛ در اصل این نکته یکی از پیش پا افتاده‌ترین آپشن‌ها و ویژگی‌های یک پخش‌کننده محسوب می‌شود.

برای اینکه صدای خوبی را از سیستم صوتی خود دریافت کنیم باید در انتخاب هدیونیت خود دقت کرده و سعی کنیم از برند اورجینال و پر قدرتی استفاده کنیم تا خروجی کار رضایت ما را جلب کند.

برای مثال یک پخش خوب باید ولتاژ خروجی RCA خوب و قدرتمندی داشته باشد و از همه مهم‌تر دارای کراس اور باشد تا به ما اجازه کات کردن فرکانس‌ها را بدهد و قابلیت اعمال تنظیمات در باند‌های مختلف بازه‌های فرکانسی را داشته باشد.

یک پخش خوب دارای لوازم و تجهیزات ارزشمندی است که می‌توان عنوان مغز سیستم صوتی بر روی آن حساب کرد.

برای نصب سیستم صوتی که دارای آمپلی فایر و ساب ووفر است، می‌بایست حتماً از یک هدیونیتی استفاده کرد که دارای خروجی‌های آرسی استریو و ساب ووفر می‌باشد.

به طور مثال برای نصب ساب ووفر نمی‌توانیم از پخشی استفاده کنیم که دو خروجی بوده و خروجی مجزا برای ساب ووفر ندارد.

ما توی مقاله خروجی ساب ووفر توضیح داده‌ایم که اهمیت این نکته در چایگاهی قرار دارد و چقدر می‌تواند توی خروجی صدای ما مؤثر و مهم باشد.

به همین دلیل اگر می‌خواهید سیستم صوتی نصب کنید که دارای ساب ووفر است، می‌بایست حداقل از پخش‌های 4 خروجی به بالا استفاده کنید.

البته یک سری دستگاه‌های چینی در بازار وجود دارند که 4 خروجی و یا حتی 6 خروجی هستند اما دارای خروجی مجزا برای ساب ووفر نیستند که باید به این نکته هم دقت کنید.

البته پیشنهاد ما به شما این هستش که اگر می‌خواهید سیستم صوتی نصب کنید، حتماً از پخش‌های اصلی و اورجینال استفاده کنید که بهترین خروجی و بازدهی را به شما می‌دهند.

این نکات را باید رعایت کنیم و بدانیم که هر خروجی برای مثال خروجی ساب ووفر فقط و فقط مخصوص راه‌اندازی ساب ووفر می‌باشد.

برای خرید و نصب سیستم صوتی باید متناسب با لوازمی که می‌خواهیم نصب کنیم پخش خود را خریداری کنیم تا قابلیت این را داشته باشد که مجموعه ما را به خوبی راه‌اندازی کند.

پخش‌ها و هدیونیت‌ها تنوع بالایی دارند و در سایز‌ها، مدل‌ها و قیمت‌های مختلفی در بازار در دسترس قرار دارند.

پخش‌ها به صورت کلی به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند و هر کدام دارای یک سری ویژگی و برتری نسبت به دیگر هستند که در ادامه در رابطه با آن‌ها صحبت کرده‌ایم:

  • تک دین
  • دودین
  • فابریکی کمپانی‌ها
  • مانیتور‌های تبلتی و اندروید

نکته: فعلا در حال حاضر و تکنولوژی روز، تمام پخش‌ها یا هدیونیت‌ها توی یکی از دسته‌های بالا قرار گرفته می‌شوند.

تک دین‌ها که یکی از استاندارد‌ترین سایز‌ها هستند و بیشتر مورد استفاده برای نصب سیستم صوتی‌ها قدرتمند، کیفیتی و یا حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای تنوع بسیار بالایی هستند.

تنوع ظاهر، مدل و قیمت این دستگاه‌ها به شدت بالا بوده و در نمونه‌های اصلی و بازاری در بازار قابل تهیه و خریداری هستند.

رادیو پخش‌ها از قدیم فقط قابلیت اجرای موج رادیویی و یا CD‌ها را اجرا می‌کردند، اما با گذشت زمان پیشرفت کرده و قابلیت‌ها و تکنولوژی‌هایی به آن‌ها افزوده شد.

برای مثال قابلیت BT یا USB یا حتی AUX نیز یکی از ویژگی‌هایی می‌باشد که به رادیو پخش‌ها اضافه شده است و پخش کردن موزیک دلخواه افراد را از طریق موبایل‌هایشان بسیار ساده‌تر کرده است.

به دلیل اینکه استفاده از CD‌ها بسیار کمتر شده است و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بسیاری از پخش‌های موجود در بازار به دلیل اینکه توی قیمت تمام شده آن‌ها صرفه‌جویی شود و قیمت نهایی آن‌ها کاهش یابد آن‌ها را دکلس تولید می‌کنند.

( دکلس به رادیو پخش‌هایی گفته می‌شود که قابلیت پخش CD را ندارند).

دکلس‌ها وزن بسیار کمتری دارند و ابعاد آن‌ها نیز کوچک‌تر از پخش‌های CD خور است، همچنین دکلس‌های بازاری با آی سی‌های صدا کوچک تولید می‌شوند؛ منظور از آی سی کوچک آی سی صدای دکلس‌ها است، که یکی از اصلی‌ترین قطعه‌های پخش‌ها محسوب می‌شود.

آی سی صدا‌ها به دو دسته کوچک و بزرگ تقسیم می‌شوند و از نظر شکل و ظاهری نیز کوچک و بزرگ هستند.

آی سی‌های بزرگ دارای 25 پایه هستند و با شماره 7388 نامیده می‌شوند و همچنین دارای قابلیت‌های بیشتر هستند؛ آی سی‌های بزرگ دارای توان خروجی و کیفیت صدای بیشتری نسبت به آی سی‌های کوچک هستند و قیمت بیشتری نیز دارند.

آی سی‌های بزرگ 7388:

آی سی‌های کوچک دارای ظاهر و اندازه کوچک‌تر هستند و تنها دارای 9 پایه هستند کیفیت و توان خروجی پایین‌تری به نسبت به آی سی‌های بزرگ دارند و از نظر قیمتی بسیار مناسب‌تر هستند؛ همچنین آن‌ها را با شماره 1028 نام‌گذاری می‌کنند.

آی سی‌های بزرگ 7388 | ماریامارکت

آی سی‌های کوچک 1028:

همان طور که گفتیم دکلس‌ها در دو مدل اورجینال و بازاری موجود و قابل خریداری هستند که علاوه بر قیمت، تفاوت‌هایی در ساختار و مشخصات فنی نیز دارند و هر کدام به دلایلی بر دیگری ارجعیت می‌تواند داشته باشد که بسته به ننوع شرایط مشتری دارد

برای مثال اگر قیمت برای شما مهم‌تر از کیفیت و خروجی کار است می‌توانید از دکلس‌های بازاری استفاده کنید ولی اگر کیفیت و همزمان تکنولوژی را دوست دارید باید دکلس‌های برند اورجینال و معتبر را خریداری کنید.

آی سی‌های کوچک 1028 | فروشگاه سیستم صوتی خودرو ماریامارکت

 

رادیو پخش‌های دودین (دابل دین):

رادیو پخش‌های دابل دین یکی دیگر از پخش‌کننده‌های خودرو است که اصولاً در دو مدل ساده و تصویری در بازار ارائه می‌شود که البته تصویری آن تنوع و مدل‌های بیشتری دارد.

رادیو پخش‌های دودین اندازه‌ای دو برابر پخش‌های تک دین دارند و معمولاً برای خودرو‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که رادیو پخش فابریک آن‌ها در سایز دودین بوده و می‌خواهند آن را تعویض کنند و به جای آن پخش‌های دودین را جایگزین کنند.

رادیو پخش‌های دودین (دابل دین) | فروشگاه سیستم صوتی خودرو ماریامارکت

برای مثال خودرو پژو پارس و یا پژو 405 های مدل بالا که به آن‌ها داشبورد جدید یا سوناتایی نیز می‌گویند، دارای پخش‌های فابریکی در سایز‌های دودین هستند؛ شما اگر قصد داشته باشید که دقیقاً در همان قاب و در همان سایز، پخشی تهیه کنید، باید از دسته‌بندی دو دین‌ها مورد مناسب خود را انتخاب کنید.

برای نصب سیستم صوتی به صورت فابریک یا مجبور به استفاده از‌های لول هستید و یا اگر قصد نصب سیستم صوتی حرفه‌ای را داشته باشید باید قسمتی از زیر کنسول داشبورد خودرو را دستکاری کنید تا بتوانید پخش تک دین نصب کنید.

اینکار آنچنان درست و جالب نیست و صورت خوشی ندارد و در حقیقت شما قسمتی از داشبورد را تخریب می‌کنید و قسمت کنسول خودرو را از حالت یونیک و فابریک بودن خارج کرده‌اید.

برای اینکه بتوانیم یک سیستم صوتی خوب و با کیفیت بالا در خودرو نصب کنیم می‌توانیم از پخش‌های دودین استفاده کنیم؛ این پخش‌ها علاوه بر کیفیت بالا، دارای کراس اور و تنظیمات پیشرفته نیز هستند که می‌توانید بر روی سیستم صوتی و لوازم خود اعمال کنید.

همچنین مهم‌تر از همه می‌توانیم در جای فابریکی خودرو پخش را نصب کنیم و زیبایی و فابریکی خودرو را حفظ کرده و در آن دستکاری انجام ندهیم.

برای مثال یکی از ویژگی‌هایی که پخش‌های دودین تصویری دارد این است که قابلیت نصب دوربین‌های دنده عقب را دارند و به ما کمک می‌کنند تا موقعی که خودرو را پارک می‌کنیم، این فرایند را آسان‌تر انجام دهیم.

مانیتور تصویری | ماریامارکت

آمپلی فایر‌ها

بعد از مرحله پخش‌کننده‌ها نوبت به تقویت‌کننده‌ها می رسد که بعد از هدیونیت‌ها مهم‌ترین عضو سیستم صوتی محسوب می‌شوند.

رادیو پخش‌ها در داخل برد خود یک آمپلی فایری دارند که معمولاً در بهترین حدوداً دارای قدرت 45*4 وات MAX می‌باشد و برای راه‌اندازی تعدادی بلندگو با توان پایین راه‌اندازی می‌شود.

برای راه‌اندازی سیستم‌های صوتی با کیفیت بالا و قدرت بالا‌تر باید از آمپلی فایر‌های خارجی و جدا از هدیونیت استفاده می‌شود؛ اگر از آمپلی فایر‌ها استفاده نکنید عملاً معنی واقعی کیفیت و صدای خوب را درک نخواهید کرد.

تقویت‌کننده‌ها یا آمپلی فایر‌ها را اگر به ساده‌ترین زبان بیان کنیم سیگنال‌های خام را از پخش‌کننده‌ها دریافت و پس از تقویت به مصرف‌کننده‌ها می‌رسانند.

آمپلی فایر‌ها نیز دارای توان و قدرت و مدل‌های مختلفی می‌باشند و دارای تنظیمات و کراس اور‌هایی که به صورت آنالوگ می‌باشند، است.

آمپلی فایر‌ها | ماریامارکت

آمپلی فایر‌ها را باید دقیقاً مطابق سیستم صوتی که در نظر دارید خریداری کنید و می بایست آن‌ها را به گونه‌ای تهیه کنید که کاملا برای راه‌اندازی سیستم صوتی شما مناسب باشد؛ همچنین آمپلی فایر‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند که شامل آمپلی فایر‌های استریو و مونو بوده و ما در ادامه در رابطه با آن‌ها با شما صحبت خواهیم کرد.

آمپلی فایر‌های استریو شامل آمپلی فایر‌های دو‌کانال و چهار‌کانال هستند و اصولاً برای نصب و راه‌اندازی بلندگو‌ها، میدرنج‌ها و سوپر تیوتر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ همچنین اگر قصد نصب و راه‌اندازی ساب ووفر ها را داشته باشید، بنا به مشخصات و قابلیت آن‌ها می‌توانیم یک ساب ووفر سطح پایین که از توان متناسبی برخوردار است به آن‌ها متصل کنیم.

اگر قصد خرید آمپلی‌فایر ها را دارید، بهتر است که آن را کاملا متناسب با درایور های خود خریداری کرده و تهیه کنید تا به خوبی و راحتی بتوانید آن ها را نصب و راه اندازی کنید.

آمپلی فایر‌ها را باید به گونه‌ای خریداری کرد تا از کالا و مصرف‌کننده‌ای که قرار است به آن متصل شده و تغذیه شود سر‌تر و قدرت بیشتری داشته باشد تا به اصصلاح کم نیاورد.

آمپلی فایر ها دارای پلتفرم خاصی هستند و هر کدام از آن ها دارای امپدانس های متفاوتی هستند و اگر بلندگو و درایوری در خارج از بازه مجاز به آن ها متصل کنید، قطعا به آمپلی فایر و یا بلود؛ در مرحله اول شما آمپلی فایر برای جلوگیری از آسیب به مدار یا مصرف کننده پروتکت می کند.

پروتکت مانند یک مدار محافظتی در آمپلی فایر عمل کرده و در لحظات خطرناکی که ممکن است به مدار آسیب برسد قطع کرده و به اصصلاح آمپلی فایر سوییچ می‌کند.

برای نصب سیستم صوتی خودرو بر روی آمپلی فایر باید توان‌های مداوم یا RMS محصولات و یا مصرف‌کننده‌هایی که می‌خواهیم نصب کنیم را باید کاملاً متناسب آمپلی فایر خریداری کنیم و به مقاومت‌هایی که پشتیبانی می‌کند دقت کنیم.

ساب ووفری که با آمپلی فایر استریو راه‌اندازی می‌شود ترجیحا باید تک کوئل 4 اهمی باشد و بالا‌تر از 400 آر‌ام اس نباشد تا بتوانیم به راحتی آن را راه‌اندازی کنیم.

ساب ووفر‌های قدرتمند را نمی‌توان با آمپلی فایر‌های استریو راه‌اندازی کرد و برای راه‌اندازی آن‌ها باید از دسته دوم آمپلی فایر‌ها استفاده کنیم که به آن‌ها آمپلی فایر مونو می‌گویند.

آمپلی فایر‌های مونو فقط مخصوصاً برای راه‌اندازی ساب ووفر‌ها می‌باشند و قابلیت راه‌اندازی هیچ نوع بلندگو دیگری را ندارند.

آمپلی فایر‌های مونو مخصوص ساب ووفر‌های توان بالا هستند که دارای توان خروجی در حالت‌های مختلف می باشند. برای مثال آمپلی فایر‌های استریو و مونو کدام حالت‌هایی را که پشتیبانی می‌کنند که توان‌های مختلفی دارد.

آمپلی فایر‌های مونو معمولاً از 1، 2، 4 اهم را پشتیبانی می‌کنند و برای مثال یک آمپلی فایر مونو 1000 وات RMS بر روی حالت 1 اهم 1000 وات RMS می‌دهد. در حالت‌های دیگر برای مثال 2 اهم که نصب شود دارای 800 وات RMS می‌باشد.

برای اینکه سیستم صوتی را که خریداری می‌کنیم دلخواه و اصولی و درست باشد باید قبل از خرید با مشاور‌های مجرب در تماس باشیم و توصیه می‌شود مرحه قبل از خرید و مشاوره را جدی بگیرید و برای آن حسابی وقت بذارید.

مشاوره باید با صورت بگیرد که با تجربه و مسلط به مشخصات محصولات سیستم صوتی خودرو باشد.

انواع بلندگو‌ها

همان طور که آمپلی فایر خود را خریدای کردیم حال نوبت به این رسیده است که مصرف‌کننده و مجری صدای سیستم صوتی خود را انتخاب کنیم؛ بلندگو‌ها را دقیقاً متناسب با آمپلی فایری که خریداری کرده‌ایم ست بلندگو‌های خود را خریداری کنیم.

انواع بلندگو‌ها | روشگاه سیستم صوتی ماریامارکت

بلندگو‌ها نیز در مدل‌های مختلف زیادی وجود دارد و در چند دسته تولید که شامل‌اند از:

  • کواکسیال هادر سایز‌های ( 4/ 5/ 6/ 7*5/ 9*6/ 10*7 اینچ )
  • میدرنج‌ها در سایز‌های ( 4/ 5/ 6/ 8/ 10/ 12 اینچ )
  • کامپوننت عمدتاً در سایز‌های 6 اینچی
  • تیوتر‌ها

اصطلاحا به بلندگو ها کواکسیال‌ نیز می گویند، در حقیقت آن ها تمامی بازه فرکانسی را نسبتا را اجرا کرده و برای افرادی که فضا ندارند و یا به دلیل اینکه می‌خواهند فقط با یک آمپلی فایر دوکانال سیستم نصب کنند و ساب ووفر تهیه نکنند.

کواکسیال‌ها یکی از گزینه‌هایی می‌باشند که صدای گرمی دارند و تقریباً فرکانسی که برای ما اجرا می‌کنند کامل می‌باشد.

به دلیل اینکه کواکسیال‌ها صدایی کیفیتی و گرمی دارند طرفداران زیادی دارد ولی اگر به دنبال صدایی با پرتاب بالا و حجم صدای زیاد هستید کواکسیال‌ها نمی‌توانند برای شما مناسب باشند.

کواکسیال‌ها در سایز‌های 4 / 5 / 6/ 9*6 / 10*7 اینچی موجود می‌باشد؛ کواکسیال به دلیل اینکه دارای تیوتر، میدرنج و ووفر می‌باشد دارای صدای کامل‌تری می‌باشد.

اما اگر صدای تخصصی و تفکیک شده می‌خواهید باید به دنبال محصولات دیگر مانند کامپوننت‌ها بروید.

 

میدرنج‌ها

میدرنج‌ها در سایز‌های 4 / 5 / 6 / 8 / 10 / 12 اینچی تولید و قابل خرید می‌باشند و فقط و فقط به صورت تخصصی کار تولید صدای ووکال و رده میانی را به عهده دارند و به تنهایی صدایی ناقص دارند.

میدرنج‌ها توانایی اجرای صدا‌های بیس و زیر را ندارند و صفحه‌ای ظریف دارند و باید حتماً با آمپلی فایر‌ها نصب شود و به هیچ وجه توانایی اجرای صدای بم را ندارند و نیاز به مکمل برای تولید صدای کامل را دارند.

KWBEORU1 214

اگر به دنبال این هستید که آمپلی فایر نصب نکنید و به تنهایی راه‌اندازی کنید میدرنج خریداری نکنید.

میدرنج‌ها در کنار سوپر تیوتر‌ها می‌توانند صدای خوبی را اجرا کنند و برای اجرای فرکانس‌های بم و تولید بیس باید از ساب ووفر استفاده کنیم.

میدرنج‌ها فقط تخصصی صدای ووکال را اجرا می‌کنند و از حجم و پرتاب فوق‌العاده بیشتری برخوردار هستند.

هرچه دهنه و سایز میدرنج‌ها بیشتر شده پرتاب صدای آن‌ها بیشتر شده و از کیفیت آن‌ها کاسته می‌شود. هرچه سایز پایین‌تر آمده پرتاب و حجم کمتر و کیفیت بیشتر می‌شود. میدرنج‌ها برای افرادی پیشنهاد می‌شود که علاقه خاصی به صدای زیاد و سیستم‌های قدرتی دارند.

نکته: میدرنج‌ها بدون سوپر تیوتر‌ها و ساب ووفر‌ها نمی‌توانند صدای کاملی را برای شما اجرا کنند.

برای خرید انواع میدرنج می‌توانید به وبسایت ما مراجعه کنید و از انواع سایز‌ها در انواع مختلف با توضیحات و مشخصات کامل دیدن فرمایید.

تیوتر‌ها

تیوتر‌ها در انواع مختلفی موجود هستند که هر کدام یک مدل صدایی برای ما اجرا خواهند کرد اما تمام دسته محصولات مرتبط با تیوتر‌ها فرکانس‌های زیر و تریبل را اجرا می‌کنند و یا به اصصلاح به صدای ما هیجان تزریق می‌کنند به اصصلاح تیس تیس می‌کند.

تیوتر‌ها | ماریامارکت

نکته: تیوتر‌ها در مدل‌های معمولی و دام و سوپر تیوتر‌ها و هورن تیوتر‌ها موجود می‌باشند.

هر کدام از این‌ها یک کاری را به صورت تخصصی انجام می‌دهند و برای جای خاصی مورد استفاده می‌گیرند.

تیوتر‌ها را باید حتماً با خازن‌های مربوطه که معمولاً با مشخصه 3.3 فاراد یا 2.2 فاراد در جعبه کالا تعبیه می‌شوند نصب نمود و بعضی از آن‌ها نیز دارای کراس اور هستند.

سوپر تیوتر‌ها نیز حساس هستند و تحمل اجرای فرکانس‌های دیگر را ندارند و اگر به درستی تنظیم نشوند در فشاری قرار می‌گیرند و تیوتر‌ها خواهد سوخت.

برای توضیحات تکمیلی و جامع در مورد تیوتر‌ها به وبلاگ سایت ما مراجعه کنید و از آنجا مقاله تیوتر‌ها را کامل مطالعه کنید. در کل تیوتر‌ها مکمل میدرنج‌ها و میدبیس‌ها هستند و تکمیل‌کننده بازه فرکانس اجرایی هستند.

کامپوننت‌ها

اگر شما به یکی از علاقه مندان به سبک های کیفیتی هستید و به دنبال سطح تفکیک بالاتر از کواکسیال ها و بلندگو ها هستید، کامپوننت ها تنها پیشنهاد ما به شما است.

کامپوننت ها به صورت کلی به دو دسته اصلی اکتیو و پسیو تقسیم بندی می شوند که هر کدام دارای یک سری مشخصه و ویژگی منحصر به فردی می باشد؛ در حقیقت کامپوننت ها نسخه گسترده تر یک بلندگو یا کواکسیال می باشد و دارای خروجی صدای تفکیک شده تری است.

برای توضیح کامپوننت های پسیو می توانیم اینطور بگوییم که دارای اجزای جداگانه و یک قطعه ای به نام کراس اور هستند؛ در پاراگراف بعدی از اهمیت و نقش این کراس اور صحبت خواهیم کرد.

KWBEORU1 25

کراس اور ها در حقیقت نقش تفکیک کننده و یک جور فیلتر کننده را دارا هستند؛ همچنین آن ها در بین مدار درایور ها و آمپلی فایر ها قرار می گیرند.

به این صورت که اول خروجی از آمپلی فایر به کراس اور رفته و بعد از فیلتر شدن به درایور ها ارسال می شود؛ اگر به ترمنیال های آن دقت کنید دارای یک ورودی و دو یا سه خروجی هستند که بستگی به نوع کامپوننتی که خریداری می کنید دارد که دو راهه و یا سه راهه باشد.

برای نصب کامپ های پسیو شما می توانید از دو کانال یک آمپلی فایر و یا حتی از یک آمپلی فایر دو کانال استفاده کنید که این یکی از ویژگی های کامپوننت های پسیو محسوب می شود و از قیمت و هزینه راه اندازی نسبتا پایینی برخوردار است.

کامپوننت‌های اکتیو قطعه ای به نام کراس اور ندارند و با استفاده از پروسسور‌ها و پخش‌هایی که قابلیت نتوورک دارند، درایو می شوند.

انواع کامپوننت | فروشگاه سیستم صوتی خودرو ماریامارکت

در حقیقت برای نصب و راه اندازی هر تکه از کامپوننت های اکتیو به یک کانال مجزا از آمپلی فایر‌ها نیازمند هستیم؛ هزینه راه‌اندازی کامپوننت‌های اکتیو بالا‌تر از کامپ های پسیو می‌باشد اما صدای تفکیک شده تری را برای ما اجرا خواهند کرد.

به جرئت می‌توان گفت یکی از بهترین محصولات توی دسته بندی بلندگو ها، کامپوننت‌ها هستند که دارای صدای بسیار فوق‌العاده‌ای هستد؛ کامپوننت‌ها دارای حجم صدای مناسب و بیشتر بر روی تفیک و کیفیت صدا متمرکز هستند.

همچنین کامپوننت ها صدایی گرم و واقعی را برای ما اجرا خواهند کرد، اگر با تصور قدرت و حجم صدای بالا قصد به خرید یک کامپوننت دارید، باید خدمتتان عرض کنیم که اصلاً از این گزینه برای شما مناسب نبوده و در آینده از نصب این ستاپ رضایت نخواهید داشت.

اجزای نصب و سیم کشی سیستم صوتی خودرو

خب حال وقتی سیستم صوتی دلخواه خود را متناسب با شرایط سلیقه و هزینه‌های خود جمع‌آوری کردید باید برای خرید اقلام جانبی و اکسسوری‌هایی که برای نصب یک سیستم صوتی مناسب است اقدام کنید.

شاید خیلی از افراد فقط بر روی لوازم خودرو حساسیت داشته باشند و هیچ دقت و ارزشی برای اکسسوری نصب قائل نخواهند شد. اینکار اشتباه است اگر برای سیستم صوتی خودرو خود ارزش قائل می‌شوید و با دقت و مشاوره‌های بسیار آن را خریداری و متناسب با یک دیگر خریداری کرده‌اید باید بگم که آخرین و یکی از مهم‌ترین مراحل هنوز تکمیل نشده است.

برای اینکه یک سیستم صوتی خوب را نصب و راه‌اندازی کنیم برای دریافت خروجی مناسب باید آن را به خوبی تغذیه کنیم. اگر از کابل‌ها اکسسوری درست استفاده نکنیم و نصبی اصولی انجام ندهیم در واقع پول و هزینه‌ای که برای سیستم صوتی خود کرده‌ایم را به هدر داده‌ایم.

برای راه‌اندازی یک سیستم صوتی به لوازم‌های زیر نیازمندیم:

  • کابل برق
  • کابل اتصال بدنه ( اتصال منفی )
  • کابل‌های آرسی RCA با کیفیت
  • سیم‌های بلندگو و سیم‌های ساب ووفر مرغوب
  • استفاده از اکسسوری درجه ۱

( کابلشو‌ها، وایر شو‌ها و سر سیم‌ها، وارنیش‌ها، سر باطری‌های سیستمی مخصوص و تقسیم برق‌ها )

کابل برق:

کابل برق جهت اتصال مثبت مستقیم از قطب مثبت باطری به ورودی آمپلی فایر می‌باشد و باید کابل برقی که انتخاب می‌کنید از سطح مقطع مناسبی برخوردار باشد و دقیقاً متناسب سیستم صوتی که خریداری کرده‌اید، باشد.

 

اگر کابل برقی که برای سیستم صوتی خود در نظر می‌گیرید از سطح مقطع مناسب و کیفیت خوبی برخوردار نباشد، نمی‌توانیم ماکسیمم و یا توان نامی سیستم صوتی خود را دریافت کنیم.

نکته: سطح مقطع کابل‌های برق در خودرو با واحدی به اصصلاح گیج نامیده و اندازه‌گیری می‌شود.

عمده‌ترین مواردی که در صنعت سیستم صوتی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد از سایز 0، 2، 4، 6، 8، گیج می‌باشند که هرچه گیج پایین‌تر باشد سطح مقطع بیشتر و کلفت‌تر می‌شود؛ در نتیجه هر جقدر که سطح مقطع افزایش یابد مقاومت نیز کاهش پیدا کرده و هدایت جریان آسان‌تر انجام می‌شود.

کابل‌هایی که برای سیستم صوتی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد در دو نوع  CCA، OFC  دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

کابل‌های CCA: این نوع از کابل‌ها، آلیاژ آلومینیوم با روکش مس هستند که قیمت بسیار بسیار پایین‌تری نسبت به کابل‌های OFC دارند و برای سیستم صوتی‌های معمولی و نسبتاً قدرتی بازاری بسیار مناسب می‌باشد.

کابل‌های OFC: این نوع کابل‌ها دارای آلیاژ صد در صد مس هستند که خالی شده از هر اکسیژنی تولید می‌شوند؛ از ویژگی‌های این نوع کابل‌ها می‌توان به کیفیت فوق‌العاده آن‌ها اشاره کرد ولی از نظر قیمتی که بخواهیم آن‌ها را با کابل‌های CCA مقایسه کنیم، تفاوت قیمتی بالایی دارند.

در حقیقت کابل‌های OFC برای نصب سیستم‌های با کیفیت و قدرتمند مورد استفاده قرار می‌گیرد که سیستم برق و تغذیه مصرف‌کننده‌ها برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

کابل اتصال بدنه (اتصال منفی)

کابل‌های منفی بر خلاف تصور اشتباه عموم، از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید کاملاً برابر با سطح مقطع کابل مثبت باشند و اگر این نکته در نظر گرفته نشود، خروجی کار با افت کیفیت به شدت بالایی مواجه خواهد شد.

توی برق DC که جهت جریان آن کاملاً مستقیم است، جهت واقعی جریان از سمت منفی شروع شده و به مثبت می‌رسد و برای نصب سیستم صوتی باید از اتصال کابل منفی درست و اصولی برخوردار باشیم.

به همین دلیل حتی اهمیت اتصال منفی از اتصال مثبت نیز بیشتر بوده و باید اتصالی که انجام می‌دهید، از کیفیت خوب و قابل قبولی برخوردار باشد.

نکات مهمی توی بحث اتصال منفی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید تا از اصولی بودن اتصال خود اطمینان حاصل کنید.به عنوان مثال رنگ عایق و نارسانا است و اگر می خواهید که اتصال درست و اصولی داشته باشید، باید حتماً با فرچه‌هایی که بر روی دریل و یا سنگ فرز نصب می‌شود، از قبل کاملاً رنگ بدنه را بتراشید و اتصال خود را انجام دهید.

نکته بعدی برای اتصال خوب و اصولی این هستش که حتماً باید اتصال خود را با کابشلو‌ها با کیفیت و درجه یک انجام دهید و آن‌ها را با پیچ و مهره محکم به بدنه متصل کنید.

کابل‌های آرسی RCA با کیفیت

کابل‌های آرسی RCA یکی دیگر از اجزای مورد نیاز برای نصب سیستم های صوتی در بازار هستند و در حقیقت سیگنال خامی که از پشت پخش از طریق خروجی‌های RCA  دریافت می کند را به ورودی‌های آمپلی فایرها می رساند.

برای این که سیگنال خامی که از سمت پخش فرستاده شده است را با کمترین میزان تخریب و افت کیفیت به آمپلی فایر ها برسانیم، باید از کابل‌های آرسی RCA با کیفیت و مرغوب استفاده کنیم.

 

باید این را بدانید که کابل‌های آرسی RCA یکی از اصلی ترین تعیین‌کننده های کیفیت صدای سیستم صوتی ما هستند و در صورتی که از جنس بی کیفیت آن ها استفاده کنید، قطعا توی سیستم دیستوریشن و درهم ریزی صدا رخ خواهد داد و حتی ممکن است که نویز نیز توی صدای سیستم صوتی شما ایجاد شود.

نوع کانکتور ها، شیلد و آلیاژی که برای آن ها در نظر گرفته می شود، تعیین کننده کیفیت کابل آرسی (RCA) ها می باشد و باید این نکته را در نظر داشته باشید که در مسیر کابل برق ها آن ها را عبور ندهید.

سیم‌های بلندگو و سیم‌های ساب ووفر مرغوب

سیم های بلندگو و ساب ووفر ها هم نقش انتقال سیگنال تقویت شده از خروجی آمپلی فایر ها را دارا هستند تا درایور ها را تقویت کنند.(این تقویت کننده هر اسپیکری می تواند باشد)

خروجی آمپلی فایر ها به صورت آنالوگ بوده و با استفاده از ترمینال هایی که برای آن ها در نظر گرفته شده است، می توانید این سیم ها را به درایور ها برسانید و آن ها راه اندازی کنید.

استفاده از اکسسوری

استفاده از اکسسوری و لوازم جانبی برای نصب سیستم صوتی یکی از مهم ترین و پر اهمیت ترین ها است که اگر آن را در نظر نگیرید باعث افت و کاهش کیفیت توی خروجی صدای سیستم صوتی ما می شود.

اکسسوری‌ها شامل کابلشو‌ها، وایرشو‌ها، سرسیم‌ها، وارنیش‌ها، سر باطری‌های سیستمی مخصوص و تقسیم برق‌ها هستند که برای اتصالات از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ برای مطالعه دقیق و جامع در مورد اکسسوری نصب می‌توانید به مقاله نویز در سیستم صوتی مراجعه کنید و در آنجا به آن‌ها بپردازید.

فروشگاه سیستم صوتی خودرو

آماده پاسخگویی هر گونه سوال شما کاربران عزیز می باشد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دریافت کد تخفیف اطلاعات خود را وارد کنید

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام

دلیل بازگشت وجه

فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ