آموزش نصب پخش خودرو

آموزش نصب پخش خودرو یکی از مواردی هستش که آموزش‌های زیادی درباره آن قرار داده شده است و تقریباً با یک سرچ و کلیک ساده شما می‌توانید که سایت‌های بسیاری را مشاهده کنید که درباره این موضوع مطالب برای شما قرار داده‌اند.

اما امروز ما می‌خواهیم که به شکل متفاوتی این مطلب را برای شما قرار بدهیم که بتوانید به معنای واقعی کلمه از آن استفاده کرده و بهره‌مند شوید.

امروزه توی فضای مجازی و سوشال مدیا بسیاری از صاحبان کسب و کار‌ها در آن فعالیت کرده و برای فروش محصولات خود از این طریق نیز فعالیت می‌کنند.

به اینکه توی سوشال مدیا فروشنده‌ها محدود به زمان و مکان نبوده و می‌توانند که کالای خود را به هر کجای ایران ارسال کنند و به فروش برسانند.

به همین دلیل به دلیل رقابت بالایی که وجود دارد، هر فردی آموزش‌هایی را که متناسب حوضه کاری خودش است را تهیه کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

امروز هم ما طبق روال و رسم همیشگی سعی کردیم که آموزش دیگری را در خدمت شما باشیم؛ در ادامه می‌توانید با آموزش روش و نحو ه نصب پخش‌ها آشنا شوید.

سعی کردیم که توی این مقاله علاوه بر متن با یک عدد ویدئو نیز مراحل نصب پخش را به شما

  • نصب انواع پخش‌ها
  • نصب‌مانیتور‌های اندرویدی
  • نصب پخش‌های تک دین و دودین به صورت فابریکی
  • شماتیک و نقشه فنی سیم کشی پخش‌ها

در ادامه به بررسی مواردی که در بالا برایتان عنوان کردیم، خواهیم پرداخت که موضوعات اصلی مقاله ما محسوب می‌شوند.

نصب انواع پخش‌ها

پخش‌ها که اصطلاحاً به زبان بازاری ضبط نیز نامیده می‌شوند در سایز‌ها و مدل‌های متفاوتی در بازار قابل خریداری و تهیه هستند.

همان طور که توی مقاله پخش‌ها توضیح داده‌ایم، دین یک واحد استاندارد و تعیین شده است که برای خودرو‌ها در نظر گرفته می‌شود و پخش‌ها نیز متناسب واحد دین تولید و عرضه می‌شوند.

برای مثال خودرو‌هایی مثل خودرو‌های پراید، تیبا، ساینا و کوئیک، خودرو‌هایی مثل 206 و 207 به صورت فابریکی استیجی که برای نصب پخش آن‌ها در نظر گرفته شده است، تک دین بوده که اصطلاحاً به آن Single Din نیز می‌گویند.

یک سری خودرو‌ها مثل خودرو‌های پژو 405 و پژو پارس‌هایی که داشبورد جدید و اصطلاحاً سوناتایی هستند دارای استیج دو دین هستند و شما باید پخش‌های دودین را باید برای این استیج انتخاب کنید که اندازه آن‌ها دو برابر پخش‌های تک دین است.

اگر خودرو شما پراید هستش باید از پخش‌های تک دین استفاده کنید و بر روی خودرو خود نصب کنید. روش نصب این پخش هم به صورت کلی به دو روش است و در ادامه در رابطه با آن صحبت می‌کنیم.

روش اول به این صورت است که شما رادیو پخش خود را به صورت فابریکی و سوکت به سوکت نصب می‌کنید و هیچ کدوم از سیم‌هایی که از دسته سیم خودرو آمده است را زخمی نمی‌کنید.

روش دوم اما کمی متفاوت‌تر و به این صورت هستش که شما رابط و کانکتور مادگی ندارید و یا اصطلاحاً سیم کشی خودرو از قبل قیچی شده و نیاز به متصل کردن دوباره دارد، شما باید تمامی سیم‌ها را بشناسید و بدانید که چطور آن‌ها را با هم متصل کنید.

وقتی تمام سیم‌ها را بشناسید، می‌توانید بدون آسیب رساندن به سیم کشی خودرو و پخش نصب خود را انجام داده و کار را به اتمام برسانید.

نصب‌مانیتور‌های اندرویدی

در حقیقت‌مانیتور‌ها و مولتی مدیا‌های اندرویدی نیز توی دسته‌بندی پخش‌های خودرو قرار می‌گیرند که یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم صوتی یک خودرو محسوب می‌شوند.

آموزش نصب پخش خودرو | فروشگاه سیستم صوتی خودرو ماریامارکت

مانیتور‌ها هم تقریباً روش نصب ساده‌ای دارند اما پارامتر‌ها و موارد دیگری را باید در حین نصب آن‌ها رعایت کرد که کمی آن‌ها را پیچیده‌تر و متمایز‌تر می‌کند.

نصب دوربین‌های دنده عقب، متصل کردن سیم‌های کنترل فرمان، ورودی‌های تصویر و صدا یکی از مواردی هستش که معمولاً کمی نصب‌مانیتور‌ها را پیچیده‌تر می‌کند و بهتر هستش که شما نصب آن‌ها را به تکنسین‌ها و افراد متخصص بسپارید.

مانیتور‌های اندرویدی در ظاهر کمی پیچیده‌تر از پخش‌ها نشان می‌دهند، اما تمامی‌مانیتور‌ها دارای سوکت فابریکی هستند و بدون نیاز به آسیب زدن و لخت کردن سیم کشی خودرو نصب شده و کار شما را آسان‌تر می‌کنند.

نصب‌مانیتور‌های اندرویدی | ماریامارکت

اما همان طور که در بالا نقشه و رنگ سیم‌های سوکت‌ها را توضیح دادیم، ‌مانیتور‌ها هم به همان صورت بوده و اگر زمانی محبور به قطع کردن و نصب سیم‌ها به صورت دستی بودید، می‌توانید از آن استفاده کنید.

نصب پخش‌های تک دین و دودین به صورت فابریکی

اگر قسمتی که برای نصب و قرارگیری پخش در خودرو شما در نظر گرفته شده است تک دین باشد، شما می‌توانید به راحتی پخش خود را به صورت فابریکی بر روی خودروتان نصب کنید.

نصب پخش به دو صورت انجام می‌شود که یک روش آن با گوشواره‌های نود درجه و پیچ نصب می‌شود که اکثرا برای خودرو‌های سایپایی به این صورت است.

روش دوم با کشویی‌ها انجام می‌شود که پیچی در کار نبوده و پخش درون شیار‌های کشویی قرار می‌گیرد و قفل می‌شود که معمولاً برای خودرو‌های ایرانخودرویی به این صورت است.

پخش‌های دودین هم به همین شکل بوده و دقیقاً با همین دو روش بر روی خودرو‌ها قابل نصب است؛ اما خودرو‌های خاص‌تر و متفاوت‌تری پیدا می‌شود که دارای سایز پخش دودین باشد.

اکثرا خودرو‌های خارجی و چینی که توی بازار مشاهده می‌کنید، فضایی که برای پخش آن‌ها تعبیه شده است دودین می‌باشد.

نصب پخش‌های تک دین و دودین به صورت فابریکی | ماریامارکت

شماتیک و نقشه فنی سیم کشی پخش‌ها

پخش‌ها هم مانند هر وسیله برقی یا الکترونیکی که توی بازار یافت می‌شود، دارای یک سری ورودی‌ها و خروجی‌ها می‌باشد به هر حال می‌بایست وسیله را تغذیه و تأمین کنیم تا اینکه بتوانیم خروجی که می‌خواهیم را از آن دریافت کنیم.

پخش‌ها هم برای اینکه بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم، می‌بایست که آن‌ها را تغذیه کنیم و اصطلاحاً به منبع تغذیه خودرو که همان باطری ما محسوب می‌شود متصل کنیم.

اگر شما پخشی را به صورت آکبند و نو تهیه و خریداری کنید، سوکت‌های فابریکی و تبدیل آن هم در جعبه آن تعبیه شده است و می‌توانید که به صورت سوکت به سوکت و فابریکی نصب خود را انجام دهید.

اما اگر پخش دسته دوم و استوکی را خریداری کنید و خودرو شما نسبتاً مدل بالا محسوب نشود و سیم کشی آن زخمی شده باشد و بخواهید که سیم کشی را به صورت دستی متصل کنید، باید دسته سیم کشی فابریکی خودرو را بشناسید.

در ادامه رنگ‌های سوکت پخش‌ها را مورد بررسی قرار داده و توضیح می‌دهیم تا بتوانید که در صورت نیاز خودتان پخش خودروتان را نصب کنید.

شماتیک و نقشه فنی سیم کشی پخش‌ها | ماریامارکت

همان طور که در جدول بالا مشاهده کردید، ما سعی کردیم که تمام رنگ سیم‌های پخش‌ها که ورودی محسوب می‌شوند و برای متصل شدن به برق هستند را برای شما قرار داده‌ایم.

سیم مشکی رنگ برای اتصال بدنه و یا منفی است که اصطلاحاً آن را GND نیز مینامند و از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار می‌باشد.

مورد بعدی سیم زرد رنگ است که به برق مستقیم معروف است و به صورت مستقیم از باطری به پخش متصل است؛ به گونه‌ای این سیم نقش برق حافظه پخش‌ها را دارا می‌باشد و در صورت خاموش بودن خودرو، زمانی که پخش خاموش است از پاک شدن اطلاعات و تنظیماتی که بر روی پخش اعمال کرده‌اید جلوگیری می‌کند.

نمونه بعدی سیم قرمز رنگ است که اصطلاحاً به آن برق سوئیچ یا (ACC) نیز گفته می‌شود و برای مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما پخش را خاموش نکرده‌اید و بعد از اینکه سوئیج را می‌بندید، برق دستگاه به صورت خودکار و اتومات قطع می‌شود.

سیم آبی رنگی که مشاهده می‌کنید، سیم ریموت یا سیم فرمان آمپلی فایر‌ها است و نحوه عملکرد آن به این صورت است که با روشن شدن پخش ولتاژ ضعیفی به آمپلی فایر ارسال شده و آن را روشن می‌کند.

همچنین دقیقاً بر عکس با خاموش شدن پخش هم آمپلی فایر خاموش شده و دیگر بیهوده کار نمی‌کند.

و این امر از اتلاف انر|ژی و داغ شدن بیهوده آمپلی فایر‌ها جلوگیری کرده و در زمانی که نیاز ندارید، دستگاه بیهوده روشن نمی‌ماند.

رنگ بعدی که نارنجی است، چندان از اهمیت بالایی برخوردار نبوده و بیشتر نوعی یک آپشن محسوب می‌شود.

به گونه‌ای که این سیم به چراغ کوچک را که متصل می‌کنید، بعد از روشن شدن چراغ کوچک خودرو نور دستگاه شما کم شده و اگر دکمه‌های آن دارای چراغ نیز باشد روشن شده و آماده برای حالت کار در شب می‌شود.

مهم‌ترین موارد که توی قسمت سیم‌ها برای نصب یک پخش نیاز داشتید را خدمتتان عرض کردیم که مربوط به قسمت تغذیه دستگاه بودند، برای قسمت خروجی دستگاه در ادامه خدمتتان هر رنگ را توضیح می‌دهیم که برای نصب رادیو پخش هیچ مورد ناگفته‌ای برای شما باقی نمانده باشد.

خب تمامی سیم‌ها را گفتیم و فقط سیم‌هایی که باقی مانده است، سیم‌های خروجی صدای دستگاه می‌باشد که به صورت جفتی هستند و هر دو دارای یک رنگ متفاوت در کنار هم بکدیگر قرار می‌گیرند.

سیم‌های طوسی و طوسی خط مشکی، سفید و سفید خط مشکی، سبز و سبز خط مشکی و همچنین بنفش و بنفش خط مشکی، سیم‌های خروجی دستگاه محسوب می‌شوند که هر کدام به صورت جفتی بوده و برای راه‌اندازی بلندگو‌هایتان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

فروشگاه سیستم صوتی خودرو

آماده پاسخگویی هر گونه سوال شما کاربران عزیز می باشد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دریافت کد تخفیف اطلاعات خود را وارد کنید

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام

دلیل بازگشت وجه

فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ