آموزش نحوه تنظیم رادیو پخش های حرفه ای

یکی از نکاتی که بار ها و بار ها از طرف کاربران ، پرسیده می شود و بسیار مبهم می باشد ، تنظیمات و نحوه آشنایی با کراس اور های پخش ها می باشد که بسیار علاقه مندان به صنف سیستم های صوتی را به خود جذب کرده و از ظاهر پیچیده ای برخوردار می باشد.خب همان طور که توی مقاله های قبلی در مورد رادیو پخش ها و انواع آن ها توضیح داده بودیم ، علاوه بر رادیو پخش های حرفه ای ، دکلس های بازاری و پخش های معمولی توی بازار هم وجود دارد که تنظیمات چندان پیچیده ای نداشته و فقط صرفا برای راه اندازی سیستم های فابریکی و معمولی خودرو می باشد و دارای قیمت مناسبی می باشد.

آموزش نحوه تنظیم رادیو پخش های حرفه ای

یکی از نکاتی که بار ها و بار ها از طرف کاربران ، پرسیده می شود و بسیار مبهم می باشد ، تنظیمات و نحوه آشنایی با کراس اور های پخش ها می باشد که بسیار علاقه مندان به صنف سیستم های صوتی را به خود جذب کرده و از ظاهر پیچیده ای برخوردار می باشد.

ما به قول گفتنی ، کارشناسان تولید محتوا وب سایت ماریا مارکت ، امروز قصد داریم با شما عزیزان در این مورد صحبت داشته باشیم و به ساده ترین نوع این موضوع را ببندیم.

در این مقاله همراه ما باشید تا به ساده ترین شکل ممکن در مورد تنظیمات و کراس اور های رادیو پخش های موجود توی بازار صحبت کنیم.

  • پخش های حرفه ای
  • کراس اور ها
  • پهنای باند و اکولایزر ها

خب همان طور که توی مقاله های قبلی در مورد رادیو پخش ها و انواع آن ها توضیح داده بودیم ، علاوه بر رادیو پخش های حرفه ای ، دکلس های بازاری و پخش های معمولی توی بازار هم وجود دارد که تنظیمات چندان پیچیده ای نداشته و فقط صرفا برای راه اندازی سیستم های فابریکی و معمولی خودرو می باشد و دارای قیمت مناسبی می باشد.

پخش های معمولی غیر حرفه ای تنظیمات خاصی ندارند و به اصطلاح کار کردن با اون ها تجربه خاصی نمی خواهد و افراد عادی هم می توانند تنظیمات صدای ان را اعمال کنند و عمده تنظیات آن برای تغیی رنگ نور ، عقب و جلو و یا چپ و راست کردن صدای بلندگو ها به اصطلاح همان فادر و بالانس می باشد.

اما رادیو پخش های حرفه ای دارای کراس اور های حرفه ای و تنظیمات و اکولایزر ها می باشند که برای اینکه از خروجی صدای خوبی برخوردار شویم و به لوازم خود ، آسیبی وارد نکنیم ، باید به خوبی با آن ها آشنا باشیم و تمام آن ها را متناسب با سیستم صوتی خود باید تنظیم کنیم.

نکته مهمی که توی تنظیمات کراس اور های پخش و یا آمپلی فایر ها باید به آن توجه کنیم این است که تنظیمات یکسان نیستند و بهترین تنظیم کننده ، گوش شماست و باید برای هر سیستم صوتی ، جداگانه تنظیمات اختصاصی اعمال شود.

خب بریم سر اصل ، یکی از مهم ترین قابلیت ها توی پخش های حرفه ای کراس اور های آن ها می باشد که توی تنظیمات سیستم صوتی نقش بسیار مهمی دارد.

کراس اور  چیست؟

کراس اور ها فیلتر هایی هستند که برای تنظیم لوازم سیستم صوتی شما و اعمال فرکانس درست و مناسب استفاده می شود و از اهمیت بالایی نیز برخوردار می باشد.

برای مثال اگر شما ساب ووفر دارید ، حتما باید از رادیو پخشی استفاده کنید که دارای خروجی ساب کراس اور LPF باشد ؛ در غیر این صورت نمی توانید از صدای ساب ووفر خود لذت ببرید و از اسیب به ساب ووفر خود جلوگیری کنید.

کراس اور LPF چیست؟

کلمه LPF مخفف کلمه LOW PASS FILTER می باشد که برای تنظیاعمال فرکانس های ساب ووفر بکار می رود و فرکانس های میانی را برای ساب ووفر کات کرده که به آن لو پس نیز می گویند.

معمولا برای ساب ووفر های معمولی توی بازار قسمت کراس اور لو پس را بر روی 100 و یا 80 هرتز می گذارند ؛ اما باز هم برای همه ساب ووفر ها این گونه نمی باشد و برای تنظیم درست و اصولی ، باید با توجه به مطالعه کاتالوگ ساب ووفر ، مناسب ترین فرکانس را بر روی آن تنظیم کنیم.

کراس اور دیگری که بسیار پر کاربرد و از ارزش بالایی برخوردار می باشد ، کراس اور HPF می باشد که مخفف کلمه HIGH PASS FILTER می باشد که به آن کراس اور های پس نیز می گویند.

کراس اور های پس برای میدرنج ها و سوپر تیوتر ها و بلندگو ها مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مهم ترین ، نقش توی طول عمر اسپیکر های شما دارد و دلیل صدای خوب و شفاف شما می باشد.

کراس اور و آیتم دیگری که توی پخش های حرفه ای دیده می شود ، قابلیت BASS BOST می باشد که در صورتی که شناخت کافی از آن نداشه باشید و جایی که نباید آن را فعال کنید ؛ به راحتی می توانید لوازم خود را اسیب بزنید و بسوزانید.

BASS BOST برای بلندگو ها بیضی و کامپوننت ها کاربرد داشته و مقداری بیس و فرکانس های پایین را برای آن تشدید می کند. و باید متناسب با توان بلندگو آن را اعمال کنیم.

خب همان طور که بار ها توضیح داده ایم ، میدرنج ها به صورت تخصصی تمرکز بر روی صدای ووکال و خواننده را داشته و توی اجزای فرکانس های پایین ، نا توان هستند.

به همین دلیل هستش که میدرنج در کنار سوپر تیوتر و ساب ووفر ها نصب می شود و به تنهایی قابلیت اجرای بازه فرکانسی کاملی را ندارد.

میدرنج ها نباید بیس بزنند و در صورت اجرای فرکانس های بم ، آسیب جدی می بینند ، به همین دلیل هستش که حتما تمامی میدرنج ها باید با آمپلی فایر ها راه اندازی شوند و باید با پخش های حرفه ای که دارای کراس اور های پس می باشند راه اندازی شوند.

معمولا میدرنج ها نباید فرکانس ها زیر 120 هرتز را اجرا کنند ؛ اما خب میدرنج هایی هم توی بازار وجود دارند که قابلیت اجرای فرکانس ها بم تر را هم دارند و تحمل بشتری داشته و تقریبا شبیه به میدبیس ها می باشند و می توانند تا 100 هرتز را هم اجرا کنند.

با فعال کردن کراس اور BASS BOST شما طناب دار را بر روی میدرنج  و سوپر تیوتر های خود می اندازید و باید حتما منتظر آسیب دیدن آن ها باشید.

تنظیم اکولایزر ها و کراس اور های پخش ها  را باید با گوش خود تنظیم کنید و افرادی که اعداد را حفظ می کنند و برای انواع میدرنج ها ، سوپر تیوتر ها و ساب ووفر ها و انواع بلندگو های دیگر از یکمدل تنظیم یکسان استفاده می کنند ؛ نمی توانند خروجی صدای خوبی را بدست بیاورند.

تمامی میدرنج ها ، سوپر تیوتر ها ، ساب ووفر ها و انواع بلندگو های دیگر در داخل کاتالوگ ، مشخصات و بازه های فرکانسی آن ها درج و نوشته شده است که باید نسبت به آن ها تنظیمات را اعمال کنید ؛ اما بهتر است که فقط به اعداد و ارقام توجه نکنید و با گوش خود هم کمی چاشنی به صدا اضافه کنید و تنظیمات را اعمال کنید.

یکی دیگر از نکنه های مهم در تنظیم سیستم های صوتی این سات که نصاب و یا فرد متخصصی که سیستم صوتی را تنظیم می کند ، تنظیماتی را که اعمال کرده است بر روی ولوم خاصی آن ها را انجام داده است و باید به آن ها بسیار توجه نمود.

برای مثال پخش های جی وی سی نهایت ولوم آن ها 35 می باشد و اکثر پخش های پایونیر تا 62 ولوم دارند.

این دلیل بر این نمی باشد که پخش های جی وی سی ضعیف تر هستند ، فقط اعداد شما متفاوت می باشد و در واقع تنظیماتی که بر فرض مثال بر روی ولوم 25 پخش های جی وی سی می باشد ، معادل با تنظیمات صدای پخش های پایونیر بر روی مثلا ولوم 45 می باشد.

پخش ها دارای تنظیمات پیش فرض نیز می باشد که اگر نمی خواهید ، تنظیمات دلخواه و کاستومی را اعمال کنید ، می توانید از اکولایزر های پیش فرض دکلس ها و هدیونیت ها استفاده کنید که هر کدام به گونه ای و برای موزیک و سیستم صوتی خاص و سلیقه خاصی تعریف شده اند.

بهترین راه برای بدست آوردن یک صدای خوب این است که از تنظیمات کاستوم و دلخواه خود که به صورت دستی با گوش خود متناسب با سیستم صوتی خود ، انجام می دهید استفاده کنید.

تنظیمات و کراس اور های پخش ها با یک دیگر متفاوت بوده و فرق می کنند. و پخش های پایونیر ساده ترین اکولایزر ها را دارند  و به خاطر همین هستش که به راحتی می توانند سیستم های صوتی را با آن تنظیم و راه اندازی کنند.

یکی از بروز ترین و جدید ترین هدیونیت های نسل جدید بازار سیستم صوتی کارآدیو ، از برند جی وی سی می باشد که واقعا اگر به اکولایزر ها و کراس اور های آن ها آشنا نباشید ، نمی توانید از سیستم صوتی که نصب کرده اید ، صدای ایده آلی را دریافت کنید.

تنظیم کردن نادرست و غیر اصولی یکی از مهم ترین نکاتی می باشد که می تواند به لوازم شما آسیب رساند و میدرنج ها و سوپر تیوتر ها و بلکه حتی ساب ووفر شما را بسوزاند.

برای مثال ، اگر میدرنج ها را به درستی با کمک کراس اور های پخش و آمپلی فایر تنظیم نکنیم و میدرنج ها را با پخش های غیر حرفه ای راه اندزای کنیم ، امکان سختن و اسیب دیدن آن ها حتمی می شود.

کواکسیال ها یا بلندگو ها ، قابلیت احرای تمامی بازه فرکانسی را دارند و به همین دلیل نمی انند ، مانند یک میدرنج پرتاب و حجم صدای بالایی داشته باشند.

میدرنج ها برای شما فقط و فقط فرکانس های میانی و صدای ووکال را اجرا می کنند و به تنهایی صدای ناقصی دارند و حتما باید با مکمل های خود که سوپر تیوتر و ساب ووفر می باشد ؛ نصب شوند.

میدرنج ها به صورت تخصصی صدای خواننده و فرکانس میانی را احرا می کنند و در اجرای فرکانس های فرکانس پایین ، بسیار اسیب پذیر اند. به همین دلیل اگر شما به درستی آن ها را به وسیله کراس اور ها تنظیم نکنید ، می توانید آن ها را بسوزانید.

تیوتر ها و ساب ووفر ها هم دقیقا به همین شکل می باشند ، برای مثال یک تیوتر قادر نمی باشد که وظیفه یک میدرنج و یا یک ساب ووفر را انجام دهد ، و برای صدا های ریز و بالایی بازه فرکانسی تعبیه شده اند.

ساب ووفر ها هم فقط و فقط به صورت تخصصی برای اجرای فرکانس های بم و پایین طراحی شده اند و هیچ گاه نمی توانند خارج از مسئولیت خود به نحوه دیگری فرکانس دیگری را اجرا کنند.

فروشگاه سیستم صوتی خودرو

آماده پاسخگویی هر گونه سوال شما کاربران عزیز می باشد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دریافت کد تخفیف اطلاعات خود را وارد کنید

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام

دلیل بازگشت وجه

فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ