باندهای سه راهه (3way) چیست؟ و چه مزیت‌هایی دارد؟

 

ما امروز در ماریا مارکت قصد داریم برای شما همراهان گرامی درباره‌ی باندهای سه راهه سخن بگوییم و اطلاعاتی مفید درباره‌ی این باندها به شما ارائه دهیم. همچنین می‌خواهیم به مزایای این باندها اشاره کنیم و تفاوت بلندگوهای دوطرفه و سه‌طرفه را نیز مشخص کنیم. اینک به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید و لینک این مطلب را نیز برای دوستان خود ارسال کنید تا آنان نیز با باندهای سه راهه آشنا شوند و مزایای این باندها را بدانند.

باندهای سه راهه (3way) چیست؟ و چه مزیت‌هایی دارد؟

در ابتدا قصد داریم شما را با مفهوم باندهای سه راهه آشنا کنیم و درباره‌ی این باندها اطلاعاتی به شما ارائه دهیم. نخست در ابتدای این مطلب باید بگوییم باندهای سه راهه دارای مجموعه ای از بلندگوها بوده که تنظیم آن‌ها به صورتی است که محدوده‌ی فرکانسی مشخصی را پوشش دهند. این باندها دارای سه درایور میدرنج، ووفر و تویتر بوده و باندهایی با سه سیستم فرکانسی جداگانه را داراست. ووفری که در بالا به آن اشاره کردیم از لحاظ اندازه 6.5 اینچ بوده و میدرنج و تویتر نام برده شده در بالا به ترتیب 3 یا 4 و 1 اینچ خواهند بود و این درایورها به ترتیب جهت تولید فرکانس متوسط، فرکانس بم یا پایین (باس) و فرکانس زیر یا بالا (تریبل) مورد استفاده قرار می‌گیرند، و باید توجه داشته باشید اندازه‌ی این درایورها با یکدیگر تفاوت دارد.

باید درباره‌ی باند‌های سه راهه بگوییم نصب بلندگو‌های این باند‌ها به صورت جداگانه صورت می‌گیرد و علاوه‌بر اجزایی که در بالا به آن اشاره کردیم این باند‌ها یک کراس‌آور نیز در خود دارند که این جزء جهت تفکیک مجموعه فرکانس‌های دریافتی و ارسال به درایور مشخص، مورد استفاده قرار می‌گیرد و در باند‌های سه راهه وجود دارد. در باند‌های سه راهه مجموعه فرکانس‌های متوسط به درایور می‌درنج، فرکانس‌های پایین به درایور ووفر و فرکانس‌های بالا به درایور تویتر ارسال می‌شود و طراحی باند‌های سه راهه باید پاسخگوی موزیک‌های Bass-Full باشند و اگر بخواهیم به خصوصیات باند‌های سه راهه اشاره کنیم باید بگوییم این باند‌ها به خوبی صوت‌های سه‌گانه را تفکیک می‌کنند و صدایی بسیار شفاف و مناسب به شنونده ارائه می‌دهد.باند‌های سه راهه چه مزایایی دارد و آیا انتخاب این باند‌ها بهترین گزینه خواهد بود؟

مزایای باندهای سه راهه (3way)

در واقع در رابطه با باند‌های سه راهه باید بگوییم عملکرد بلندگو‌های این باند‌ها قابل تغییر است و می‌توان این عملکرد را به حداکثر ظرفیت ممکنه
رساند و طیف وسیعی از فرکانس‌های دریافتی را پوشش داد و صدا را با اعمال تنظیمات موجود رساتر و باکیفیت‌تر پخش کرد. در مراحل طراحی یک سیستم صوتی برای خودرو همواره تلاش می‌شود جهت صدای خروجی و محل آن مناسب باشد و انتقال امواج صوتی به منطقه که بتوان به بهترین نحو ممکن صدای خروجی را گوش داد صورت گیرد. و بسیاری از طراحان سیستم‌های صوتی تمایل به نصب بلندگو‌ها در بخش پایینی درب‌های خودرو را دارند و این کار سبب جهت‌دار شدن صدا و انتقال بیس صوتی مناسب می‌گردد. در این رابطه یکی از مزایایی که باند‌های سه راهه دارد این است که نصب زاویه‌ها و مجموعه فرکانس‌های اعمال شده در این باند‌ها به خوبی رعایت شده و کیفیت صدای خروجی از این باند‌ها بسیار بالاست و با استفاده از کراس‌آور‌ها رسیدن به صوت دلخواه مسأله‎ای دور از ذهن نخواهد بود.

تفاوت بلندگو‌های دو طرفه با سه طرفه

در رابطه با انتخاب سیستم صوتی مناسب با ماشین باید بگوییم بسیاری از افراد دچار سردرگمی هستند و نمی‌دانند کدام یک از سری سیستم‌های صوتی مناسب بودهو طراحی درستی دارند! اگر شما نیز در رابطه با انتخاب بهترین سیستم صوتی دچار تردید هستید و نمی‌دانید برای خود چه سیستمی تهیه کنید باید به شما بگوییم استفاده از بلندگو‌های دو طرفه یا سه طرفه راه‌حل این نیاز شما خواهد بود. اما کدام بلندگو برای سیستم صوتی شما مناسب است؟ و تفاوت بین بلندگو‌های دو طرفه با سه طرفه در چیست؟
اگر می‌خواهید در باره‌ی تیتر نوشته شده و سؤالاتی که در این پاراگراف مطرح شد پاسخی جامع بیابید از خواندن ادامه‌ی این مطلب صرف نظر نکنید و چند دقیقه‌ای با ماریا مارکتی‌ها همراه شوید تا ما شما را به‌طور کامل و جامع با موضوعات مطرح شده آشنا کنیم و اطلاعاتی مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ابتدا می‌خواهیم برای روشن شدن کامل این موضوع در رابطه با بلندگو‌های صوتی سخن بگوییم.

در این باره باید بگوییم هنگامی که شما جعبه بلندگو‌های ماشین را باز می‌کنید یک یا دو قسمت مخروطی یا گنبدی شکل خواهید دید که اصطلاحاً به آن‌ها لرزاننده می‌گویند. این قسمت در هنگام خروج صدا به لرزش در می‌آید و بخشی مهمی محسوب می‌شود و باید بدانید به‌طور کلی لرزاننده‌ها
سایز‌های مختلفی دارند و فرکانس‌های متفاوتی را نیز پوشش می‌دهند. باید بدانید پوشش کلیه‌ی طیف‌های فرکانسی به وسیله‌ی لرزاننده‌ها امری تقریباً ناممکن بوده و به همین دلیل بلندگو‌ها دارای چند لرزاننده هستند تا کلیه‌ی طیف‌های فرکانسی پوشش داده شود. به‌طور کلی لرزاننده‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1.  لرزاننده‎‌های مناسب جهت فرکانس‌های زیر ۲۰۰ هرتز (فرکانس‌های پایین یا بم)
  2.  لرزاننده‌های مناسب جهت فرکانس‌های بین ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ هرتز (فرکانس‌های متوسط)
  3.  لرزاننده‌های مناسب جهت فرکانس‌های بالای ۲۰۰۰ هرتز (فرکانس‌های بالا)

 

باندهای سه راهه

فیلتر الکتریکی چیست؟

فیلترهای الکتریکی یکی دیگر از اجزای بلندگوها هستند که تقسیم سیگنال صدای اصلی را به دو یا سه سیگنال (با فرکانس‌های مختلف) جهت تغذیه‎ی لرزاننده‌ها برعهده دارند.

وظیفه لرزاننده بلندگو چیست؟

به‌طور کلی سیگنال‌های صوتی سیستم بلندگوی ماشین، باید به فرکانس‌های مختلفی تقسیم شود و وظیفه‌ی لرزاننده‌ها تقسیم صحیح این فرکانس‌ها است.
همچنین لرزاننده‌ها فرکانس‌های نسبتا پایین را به ووفر و فرکانس‎های بالا را به تویتر ارسال می‌کنند و نقش مهمی در یک سیستم صوتی دارند.

بلندگو های دو طرفه

بلندگوهای دو طرفه محبوبیت نسبتا بالایی دارند و بسیاری از افراد این بلندگوها را برتر از سایر بلندگوها می‌دانند. صدای خروجی این بلندگوها بسیار با کیفیت و مناسب بوده و این بلندگوها از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار هستند. بلندگوهای دو طرفه دارای لرزاننده‌های تولید کننده صدا در فرکانس‌های کم و میانه (مقداری بیشتر از میانه) را دارا هستند و مزایای بسیاری دارند که در ادامه
به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

 مزایای سری بلندگو های دو طرفه

1.
صدای خارج شده از این بلندگوها حالت طبیعی دارد.

2.
بلندگوهای دوطرفه طراحی ساده و زیبایی دارند.

3.
پیکربندی، راه‌اندازی و نصب این بلندگوها بسیار آسان است.

4.
کیفیت صدای خروجی از این بلندگوها بسیار مناسب است.

5.
بلندگوهای دو طرفه دارای دو باس هستند.

بلندگو های سه طرفه 

بلندگوهای سه طرفه نسبت به بلندگوهای دو طرفه از محبوبیت کمتری برخوردار هستند و دارای سه راه آکوستیک می‌باشند. این بلندگوها کمی گران‌تر از بلندگوهای دو طرفه هستند و مزایای بسیاری دارند که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

سیستم های ترکیبی دوطرفه و سه طرفه

بسیاری از علاقه مندان حوزه موسیقی کیفیت خروجی بسیار
بالایی از سیستم صوتی خود انتظار دارند و جهت پاسخ به این نیاز استفاه از سری
سیستم‌های ترکیبی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در این باره لازم است بگوییم
اگر به دنبال سیستمی مناسب می‌گردید سیستم‌های سه طرفه همه محوره نسبت به سیستم‌های
دو طرفه همه محوره کارایی بهتری داشته و حتی امروزه طراحی سیستم‌های چهار طرفه و
پنج طرفه نیز در حال انجام است.

خرید سیستم صوتی از ماریامارکت

تا به اینجای مطالب این صفحه درباره باندهای سه راهه، بلندگوهای دوطرفه، سه طرفه و… سخن گفتیم و در رابطه با خرید سیستم‌های صوتی باید بگوییم، ماریا مارکت مرجعی مناسب برای خرید کلیه‌ی محصولات صوتی بوده و شما می‌توانید سیستم‌های صوتی مورد نیاز خود را از فروشگاه اینترنتی ما تهیه نمایید.

مختصری برای پایان

ما در مطالب این صفحه درباره‌ی باندهای سه راهه سخن گفتیم و به مزایای این باندها اشاره نمودیم، همچنین در رابطه با فیلتر الکتریکی، لرزاننده‌های بلندگو، بلندگوهای دو طرفه و سه طرفه و تفاوت‌ بلندگوهای دو طرفه با سه طرفه سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما همراهان گرامی ارائه دادیم و اینک در انتهای مطالب این صفحه از وب سایت ماریا مارکت امیدواریم این اطلاعات گردآوری شده برای شما مفید بوده باشد.

ممنون از این که سایت ماریامارکت انتخاب کردید امیدواریم اطلاعاتی که در اختیارون گذاشتیم مفید باشه، همچنین شما می توانید نظرتون در رابطه با محصول پایین صفحه با ما به اشتراک بذارید.مجیک آدیو

فروشگاه سیستم صوتی خودرو

آماده پاسخگویی هر گونه سوال شما کاربران عزیز می باشد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دریافت کد تخفیف اطلاعات خود را وارد کنید

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام

دلیل بازگشت وجه

فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ