بیگ تری (Big3) چیست؟ + کاربرد ان در سیستم صوتی خودرو

 

یکی از اصطلاحاتی که امروزه بسیار زیاد شنیده می شود و برای نصب اکثریت سیستم های صوتی بر روی بیشتر خودرو ها نصب می شود ؛ تقویت برق خودرو و یا به اصطلاح بیگ تری نامیده می شود.

همان طور که میدانید برای تغذیه مصرف کننده های فابریکی خودرو که به انرژی الکتریکی نیاز دارند ، باطری و دینام مهم ترین اجزای تامین کننده به شمار می رود.

آلترناتور یا ژنراتور DC که همان دینام نامیده می شود انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و باطری هم این نیرو را ذخیره کرده تا در زمان خاموش بودن خودرو به راحتی بتوانیم استارت بزنیم و در زمان روشن بودن فشار زیادی به دینام وارد نشود.به اصطلاح یک نیروی کمکی بسیار مهم محسوب می شود که می توان آن را مکمل دینام نامید.

بیگ تری خودرو چیست | فروشگاه سیستم صوتی خودرو ماریامارکت

ارتقا سیم کشی بیگ تری چیست؟

  1. کابل مثبت از قطب مثبت باتری به دینام
  2. اتصال منفی از قطب منفی باتری به شاسی
  3. کابل اتصال منفی از بدنه موتور به بدنه شاسی

 

یکی از اصطلاحاتی که امروزه بسیار زیاد شنیده می شود و برای نصب اکثریت سیستم های صوتی بر روی بیشتر خودرو ها نصب می شود ؛ تقویت برق خودرو و یا به اصطلاح بیگ تری نامیده می شود.

همان طور که میدانید برای تغذیه مصرف کننده های فابریکی خودرو که به انرژی الکتریکی نیاز دارند ، باطری و دینام مهم ترین اجزای تامین کننده به شمار می رود.

آلترناتور یا ژنراتور DC که همان دینام نامیده می شود انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و باطری هم این نیرو را ذخیره کرده تا در زمان خاموش بودن خودرو به راحتی بتوانیم استارت بزنیم و در زمان روشن بودن فشار زیادی به دینام وارد نشود.به اصطلاح یک نیروی کمکی بسیار مهم محسوب می شود که می توان آن را مکمل دینام نامید.

ربط اصلی این موضوع با مقاله ما و بحث ما بر سر این است که این سیستم برق رسانی و به اصطلاح منبع تغذیه ای که درباره آن صحبت کردیم ، برای سیستم و مصرف کننده های فابریکی خودرو تعبیه شده است.

حال اگر شما مصرف کننده های دیگری را بر روی این سیستم بخواهید نصب کنید ؛ باید یک سری نکات را رعایت کنید و اگر توان مصرف کننده های شما بالا باشد باید از بیگ تری و یا حتی از باطری اضافه نیز استفاده کنید.

برای مثال برای نصب هدلایت و زنون های پر مصرف و یا سیستم های صوتی سنگین و یا حتی نصب کمپرسور های سیستم های پنوماتیکی لازم است که شما به فکر این باشید که اگر این ها را نصب کنید سیستم عامل فابریک خودرو دچار اختلال نشود که در غیر این صورت به هر دو یعنی هم مصرف کننده و هم منبع تغذیه و سیم کشی ها آسیب خواهد رسید.

در بعضی از مواقع با تقویت برق خودرو که بیگ تری می باشد می توانیم کار خود را به اصطلاح راه بیاندازیم اما اگر مصرف کننده از توان بالایی برخوردار است ، باید حتما از باطری اضافه و یا در مراحل بعدی تعویض دینام نیز استفاده کنیم.

نکته:

سیستم های معمولی که از یک آمپلی فایر استریو و مونو تشکیل می شوند و ساب ووفر مثلا حداکثر تا 800 وات RMS دارند ، می توانید با بیگ تری کار خود را راه بیاندازید و نیازی به نصب و اضافه کردن باطری اضاف نمی باشد.

برای سیستم های سبک تر از این هم که نیاز به هیچ کدام این موارد نیست ؛ اما از اصل مطلب نگذریم بیگ تری و تقویت برق یک امر بسیار مفید و کاربردی بوده و برای مصرف های معمولی خودرو هم بهتر بوده و سیست عامل را به طرز خوبی بهبود می بخشد.و نصب آن بدون دلیل هم یک کار مفید بشمار می آید.

بری نصب سیستم های صوتی و یا هر مصرف کننده دیگری در نظر داشته باشید که دینام ها یک سقف و یک حداکثر توانی دارند و بی نهایت نمیتوانند برای ما برق تولید کنند.

بیگ تری خودرو چیست؟ و چرایی نصب آن

بیگ تری همان طور که از نامش پیداست متشکل از سه کابل برق می باشد که برای تقویت برق خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل هایی که دینام به باطری به صورت موازی متصل شده است مناسب سیستم فابریکی خودرو بوده به دلیل مقاومتی که در سیم وجود دارد به مقدار محدودی می تواند جریان الکتریکی را از خود عبور دهد.

بیگ تری خودرو چیست | فروشگاه سیستم صوتی خودرو ماریامارکت

برای اینکه بتوانیم مقاومت را کاهش دهیم ، و جریان بیشتری از دینام دریافت کنیم باید به صورت جداگانه سیم ها متصل کرده و به اصطلاح تقویت را انجام دهیم.

یک کابل با سطح مقطع مناسب از قطب مثبت ترمینال دینام به قطب مثبت باطری به صورت مستقیم متصل می شود.کابل دیگری تحت عنوان اتصال منفی از بدنه دینام به بدنه شاسی ها متصل می شود. و کابل دیگری هم که متصل می شود از قطب منفی باطری به بدنه موتور یا دینام متصل می شود.

نکته دیگری که باید در اتصال بدنه بهش توجه داشته باشیم این است که رنگ بدنه عایق بوده و برای اتصال درست و اصولی بایستی کل رنگ محل اتصال تراشیده شود و اتصال با کابلشو خوب و پیچ و مهره بسته شود.

رعایت نکات مهم درباره بیگ تری

جزییات در هر کاری مهم بوده و در نتیجه و خروجی کار تاثیر بسزایی می گذارد. در انجام بیگ تری هم جزییات بسیار مهم بوده و باید به خوبی رعایت شود.

برای مثال تمام کابل هایی که نصب می شود یک یا دو مرحله باید با چسب پارچه ای و لوله خرطومی نسوز عایق شود تا از حرارت و رطوبتی که بدون شک به آسیب می رساند جلوگیری شود.

استفاده از کابلشو های خوب و مرغوب استفاده کنیم و به خوبی آن را پرس کنیم تا از یک اتصال خوب و اصولی بهره مند شویم.

اگر به درستی با کابلشو های خوب و با کیفیت پرس نزنیم و کابل خود را عایق نکنیم و از همه مهم تر نوع هادی کابل ما خالص و با کیفیت نباشد ، تقویت برق بیهوده ای انجام داده ایم و وقت و هزینه خود را هم تلف کرده ایم.

بیگ تری خودرو چیست | فروشگاه سیستم صوتی خودرو ماریامارکت

تقویت برق یا بیگ تری باید دقیقا مانند کابل فابریکی خودرو عایق شده و از مسیر درست و مناسبی عبور داده شود در غیر این صورت کابل در موتور شل و به اصطلاح ول خواهد شد.یکی دیگر از موارد بسیار مهم که تاثیر بسزایی دارد ، سرباطری های مخصوص سیستم می باشد که با پیچ های آلنی و واشر فنری به صورت کابلشو متصل می شوند و از نوع شمش مس و آلومینیوم می باشد و هدایت و رسانایی فوق العاده ای دارد.

کیفیت و متریال سرباطری های مس و آلومینویم فوق العاده است و علاوه بر آن می توان تعداد بیشتری کابل را به آن متصل کرد و از نظر ظاهری هم بهم ریخته نمی شود.

بیگ تری خودرو چیست | فروشگاه سیستم صوتی خودرو ماریامارکت

برای نصب سیستم های سنگین که از 800 وات rms به بالا هستند باید از big3 استفاده کنند. اگر ساب ووفر شما مانند 12000 هکتور می باشد بدون شک نصب بیگ تری خالی از لطف نمی باشد.

بیگ تری برای چه افرادی بهتر است انجام شود؟

همان طور که در قبل اشاره کردیم در سیستم های  سنگین رو به بالا ، علاوه بر تقویت برق از باطری های اضافه لیتیومی و اسیدی هم نیز استفاده می کنند و این یکی از اساس کار سیستم های سنگین می باشد و باید به آن توجه شود.

در تقویت برق خودرو باید کابل مورد نظر سطح مقطع مناسب و بزرگی داشته باشد تا توانایی این را داشته باشد که جریان بیشتری را از دینام عبور دهد.

یکی از نکات دیگر در مورد تقویت برق را خدمت شما بگوییم که این کار برای عموم مفید است و حتی اگر مصرف کننده قدرتمندی هم در خودرو نصب نکرده اید ، بیگ تری فوق العاده کاربردی می باشد و عملکرد خودرو شما را بهبود می بخشد.

فروشگاه سیستم صوتی خودرو

آماده پاسخگویی هر گونه سوال شما کاربران عزیز می باشد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دریافت کد تخفیف اطلاعات خود را وارد کنید

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام

دلیل بازگشت وجه

فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ