دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو چیست؟

یکی از مهم ترین سرگرمی هایی که توی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و می تواند رضایت شما را تا حد چشم گیری در خودرو افزایش دهد ، بلندگوها می باشد که نقش پخش و اجرای موسیقی را در کابین خودرو برای شما بر عهده دارند.

شاید برای شما هم مواردی پیش آمده باشد که ناگهانی برای بلندگو های شما مشکلی پیش بیاید و در حین پخش موزیک قطع شود.

امروز توی این مطلب برای شما دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو که باعث قطع شدن و یا نقص توی پخش صدای موسیقی بلندگو ها می شود را مورد بررسی قرار می دهیم که پیشنهاد می شود این مطلب را تا انتها با ما همراه باشید و مطالعه بکنید.

اگر شما توی خودرو با همچین ایرادی رو به رو شدید ، اگر اطلاعات کافی در مورد دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو داشته باشید ؛ به خوبی می توانید ایراد را بر طرف بکنید.

دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو چیست؟

  • اتصال نادرست سیم های بلندگو خودرو
  • نقص فنی خروجی IC صدا پخش ها ( خروجی های لول )
  • ایراد فیزیکی فیوز پخش خودرو
  • نقص و ایراد فنی آمپلی فایر خودرو
  • سیاه شدن بوبین یا وویس کوئل ناگهانی بلندگو
  • قطعی سیم پیچ بلندگو خودرو

در ادامه همراه با ما می توانید عنوان های بالا را مطالعه بکنید و در رابطه با آن ها اطلاعات کافی و مفید را کسب بکنید.

اتصال نادرست سیم های بلندگو خودرو

در مواجهه با عیوب و نقص های فنی ، بهترین کار این هستش که اتصالات سیم ها را چک بکنید و از درستی آن ها مطلع شوید.

بلندگو ها هم از این قضیه مستثنی نبوده و دارای یک جفت ترمینال مثبت و منفی هستند که در صورتی که خروجی صدا نداشته باشند می توانید از اتصال درست آن ها اطمینان حاصل کنید.

در این مرجله اگر با چک کردن این مورد ، نتوانستید ایراد را بر طرف کنید این گزینه خط خورده و باید به سراغ چک کردن مورد بعدی بروید و از آن مطمعن شوید.

نقص فنی خروجی IC صدا پخش ها ( خروجی های لول )

یکی از مهم ترین مواردی که ممکن هستش توی خروجی صدا موثر باشد ، سلامت IC خروجی صدا پخش کننده هاست که به اصطلاح از قدیم به آن ها ظبط نیز می گویند.

حرف اول و آخر هر پخش کننده و یا هدیونیت آی سی صدای آن ها می باشد و تمام صدا با کمک آی سی صدا به بلندگو ها می رسانند.

بعضی از مواقع در هنگام نصب پخش ها ممکن هستش که سیم های خروجی های لول اشتباها به یکدیگر برخورد کنند و به اصطلاح اتصال کوتاه رخ دهد ؛ در این صورت آی سی صدای پخش ها قطعا خواهد سوخت.

این موضوع بستگی به نوع آی سی صدای پخش ها نیز دارد که کوچک و یا بزرگ باشد ؛ اگر شما هم به مشکل پخش نشدن موزیک توی بلندگو ها را دارید می توانید توی مرحله دوم ، آی سی صدای پخش هایتان را امتحان بکنید.

ایراد فیزیکی فیوز پخش خودرو

مورد دیگر ساده تر بوده و برای عموم قابل فهم تر می باشد و شما می توانید به سرعت آن را تشخیص داده و ایراد آن را بر طرف کنید.

در این مورد اگر پخش خودرو شما خاموش هستش و دلیل آن را نمی دانید ، اولین کاری که باید انجام دهید ، این هستش که باید فیوز پشت پخش خودرو خود را چک بکنید و از سالم بودن هادی پشت آن با خبر شوید.

اگر فیوز شما به اصطلاح سوخته باشد و جریانی را از خود عبور ندهد با تعویض فیوز جدید مشابه دو مرتبه پخش شما روشن می شود و می توانید از آن برای پخش موسیقی درون کابین خودرو خود استفاده و نهایت لذت را ببرید.

نقص و ایراد فنی آمپلی فایر خودرو

نمونه دیگر برای اون دسته از افرادی هستش که بر روی خودرو خود درایور هایی دارند ، که آن ها را با آمپلی فایر ها راه اندازی کرده اند ؛ در این شرایط با پخش نشدن صدا مواجه شدید ، می بایست موارد را بررسی بکنید که بتوانید ایراد را بر طرف بکنید.

اولین مورد این هستش که شما ورودی های منبع تغذیه آمپلی فایر را چک بکنید و از روشن بودن آن مطلع شوید ؛ آمپلی فایری که خاموش باشد قابلیت راه اندازی هیچ نوع اسپیکری را نداشته و عملا مانند دیگر لوازم الکترونیکی دیگر بدون تغذیه بلا استفاده می باشد.

دومین مرحله گزینه چک کردن متصل بودن و همچنین سلامت کابل های آرسی (RCA) هستش که از پشت پخش سیگنال را به آمپلی فایر ها می رسانند و نقش مهم و اساسی را دارا هستند.

سومین گزینه این هستش چک کردن قسمت تنظیمات و کراس اور های بلندگو ها می باشد و این نکته را در نظر بگیرید که سلکتور و کراس اوری در جای مناسب بلندگو قرار بگیرد.

و آخرین گزینه هم خروجی های آنالوگی که برای متصل شدن و تقویت بلندگو ها مورد استفاده قرار می گیرد می باشد.

بعد از چک کردن تمام این موارد ، می توانید اسپیکر دیگری را به آمپلی فایر برای تست کردن متصل بکنید تا صد در صد از سلامت آمپلی فایر و بلندگو خودرو خود مطلع شوید.

سیاه شدن بوبین یا وویس کوئل بلندگو خودرو

یکی از مواردی که می توان به خرابی بی دلیل بلندگو ها اشاره کرد ، این هستش که بوبین یا وویس کوئل آن ها سیاه شده و از رنگ طلایی و زرد رنگ خود تغییر وضعیت داده است و سیاه می شود.

بعد از نصب غیر اصولی و وارد کردن فشار بیش از حد به بلندگو ها ، وویس کوئل و یا به اصطلاح بوبین آن ها سیاه شده و اصطلاحا می سوزد ؛ بعد از سوختن بوبین فقط و فقط با تعویض آن می توانید دو مرتبه از بلندگو های خود استفاده کرده و موسیقی گوش بکنید.

قطعی سیم پیچ بلندگو خودرو

یکی دیگر از دلایلی که می توان به خرابی بلندگو ها اشاره کرد ، قطعی سیم پیچ آن ها است که معمولا برای میدرنج ها اتفاق می افتد.

میدرنج ها بعد از نصب غیر اصولی و اجرای فرکانس های بم ، به دلیل ناتوانی در اجرای بیس ها و همچنین به دلیل بازی بیش از حد صفحه سیم پیچ آن ها قطع شده و عملا تولید صدا نمی کنند.

این مرحله چندان جدی نبوده و می توان با مراجعه به تعمیرکار آن را بر طرف بکنید و بدون تعویض سیم پیچ میدرنج خود را تعمیر بکنید.

برای اینکه به تعدادی از سوالاتی که ممکن هستش برای شما در حین مطالعه این مقاله پیش آمده باشد ، تعدادی سوالات متداول طراحی کرده ایم که پاسخ آن ها را هم برایتان نوشته ایم تا بتوانید نهایت بهره مندی را از وب سایت ماریامارکت ببرید.

بهترین راهکار برای اینکه از آسیب دیدن بلندگو های خود جلوگیری بکنیم چیست؟

  • بهترین راهکار این هستش که به یک فروشنده متخصص مراجعه بکنیم تا با خرید بهترین ها و متناسب ترین ها و یک نصب اصولی احتمالات را به حداقل برسانیم.

برای جلوگیری از قطعی وویس کوئل میدرنج ها می بایست چه کرد؟

  • اگر میدرنج ها را به درستی تنظیم کرده و با کمک کراس اور های پخش و آمپلی فایر ها بهترین فرکانس را بر روی آن ها فیلتر بکنید ، می توانید از قطعی و آسیب رسیدن به وویس کوئل میدرنج ها جلوگیری بکنید.

چکار کنیم تا آی سی صدای پخش ها آسیب نبیند و یا به اصطلاح نسوزد؟

  • آی سی های صدای یکی از مهم ترین قطعات پخش ها محسوب می شوند که بسیار هم حساس هستند.

شما می توانید با رعایت موارد پایین از آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری کنید:

  • بلندگو های سبک و متوسط را به پخش متصل بکنیم
  • بلندگو ها را به تعداد بالا به یک خروجی پخش متصل نکنیم
  • از اتصال کوتاه بین سیم های خروجی پخش جلوگیری کنیم
  • سیم های تغذیه پخش را به درستی متصل کرده و خوب عایق بکنیم
  • چگونه از قطع شدن سیم های بلندگو جلوگیری بکنیم؟

اگر متناسب با ترمینال هر بلندگو سرسیم ، وایرشو و سوکت مناسب را انتخاب بکنید ، می توانید به خوبی از قطع شدن سیم ها جلوگیری کرده و اتصال خود را محکم کنید.

از شما همراهان عزیز ماریامارکتی ممنونیم که تا انتها این مقاله همراه ما بودید و این مطلب را تا انتها مطالعه کردید ؛ اگر به این مباحث و عناوین توی صنف سیستم های صوتی و تصویری علاقه مند هستید می توانید به وبلاگ ماریامارکت مراجعه بکنید و از مقاله های ما بهره مند شوید.

 

 

فروشگاه سیستم صوتی خودرو

آماده پاسخگویی هر گونه سوال شما کاربران عزیز می باشد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دریافت کد تخفیف اطلاعات خود را وارد کنید

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام

دلیل بازگشت وجه

فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ