دلیل قطع شدن آمپلی فایر خودرو

دلیل قطع شدن آمپلی فایر خودرو

یکی از دلایلی که برای اکثر افرادی که دارای سیستم صوتی می‌باشند قطع شدن آمپلی فایر آن‌ها حین گوش کردن به موزیک می‌باشد که خودمونی بگیم خیلی ضد حاله تو اوج آهنگ……. برای اینکه در مورد این امر بیشتر اطلاعات داشته باشیم برای شما مقاله‌ای جامع و کامل به زبان ساده تکمیل کرده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم

دلیل قطع شدن آمپلی فایر خودرو | سیستم صوتی ماریامارکت

فهرست مطالب

  1. قطع شدن آمپلی فایر یعنی چه؟
  2. آمپلی فایر سوییچ می‌کند؟ یعنی چه؟
  3. چرا باید آمپلی فایر قطع کند؟
  4. ساب ووفر جدید انداختم آمپیلی قطع می‌کنه؟

قطع شدن آمپلی فایر یعنی چه؟

بیشتر مواقع در دورهمی‌ها وقتی سیستم صوتی خودرو خود را بر روی ولوم بالا قرار می‌دهید بعد از گذشت مدتی آمپلی فایر خودرو شما قطع کرده و اگر نگاهی
به ظاهر ان بیاندازید می‌بینید که چراغی قرمز معمولاً یا در جلوی آمپلی فایر و یا در قسمت تنظیمات آن روشن شده است برای مثال:

دلیل قطع شدن آمپلی فایر خودرو | سیستم صوتی ماریامارکت

آمپلی فایر‌ها نیز وسایل برقی و الکترونیکی هستند و بعد از مدتی تولید حرارت آن‌ها می‌کنند، و برای اینکه این حرارت به برد آمپلی فایر آسیب نرساند یک مدار پروتکت تعبیه شده تا در صورت لزوم قطع کند و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند.
یکی از دلایل قطع شدن آمپلی فایر‌ها می‌تواند استفاده بدون استراحت از سیستم صوتی خودرو شما می‌باشد اما تنها گزینه این نمی‌باشد.
برای اینکه از قطع شدن آمپلی فایر خود جلوگیری کنید بعد از مدتی استفاده به سیستم صوتی خود استراحت دهید و باید ضبط خود را کاملاً خواموش کنید ولوم کم کردن تأثیری ندارد و آمپلی فایر و اجزای سیستم صوتی همچنان روشن می‌باشند، این گونه از آسیب رسیدن و داغ شدن آن جلوگیری می‌کنید.

شاید برای شما سؤال باشد که چرا باید خاموش کنیم؟
آمپلی فایر وسیله برقی می‌باشد و تمامی وسایل برقی نیز باید با رعایت استفاده شوند و حتی گران‌ترین سیستم صوتی‌ها از بهترین برند‌ها نیز نیازمند استفاده صحیح و رعایت اصول نصبی آن می‌باشد.

آمپلی فایر سوییچ می‌کند؟ یعنی چه؟

شاید تا به امروز شما آمپلی فایر شما قطع کرده باشد و با یک اصصلاح نامفهوم متواجه شده‌اید آن هم کلمه اینکه آمپلیت قطع کرده؟ خب سوییچ کردهدیگه؟
این جمله خیلی چیز پیچیده‌ای نیست، همان طور که در بالا برای شما توضیح دادیم سازنده‌های آمپلی فایر برای جلوگیری از آسیب رسیدن به برد آمپیلی فایر یک مدار محافظی به اسم مدار پروتکت تعبیه کرده‌اند.

این مدار دقیقاً در مواقع اسیب رسیدن به مدار قطع کرده و مانند فیوز عمل می‌کنند اما باید سریعاً عیب و نقص فنی پیدا و رفع شود وگرنه در دراز مدت مشکل ساز و به آمپلی فایر اسیب می‌رساند.

چرا باید آمپلی فایر قطع کند؟

آمپلی فایر‌ها در مواقعی که زیر فشار هستند قطع می‌کنند همانطور که توضیح دادیم پروتکت می‌کنند به اصصلاح سوییچ می‌کنند، پروتکت کردن آمپلی فایر دلایل مختلفی دارد برای مثال یکی از دلایل آن استفاده بی‌رویه در ولوم‌های بالا از آمپلی فایر هاست.

مورد بعدی را می‌توانیم بگوییم که ممکن است از نصب غیر اصولی باشد که به نکات مهم که باید توجه شود توجه نشده است، آمپلی فایر‌ها برای کارایی مفید و راه‌اندازی شدن نیاز به تغذیه دارند و برای تغذیه اصولی آن باید از کابل‌های برق با جنس مرغوب و سطح مقطع مناسب آمپلی فایر استفاده شود.

سطح مقطع سیم‌های برق متناسب برای سیستمی که بر روی خودرو نصب می‌شود باید انتخاب شود، یکی دیگر از دلایل آن اتصال منفی نا مناسب است که باز به نصب غیر اصولی مربوط می‌شود همان طور که می‌دانید در برق خودرو که DC ۱۲ ولتی است اتصال منفی بدنه خودرو می‌باشد.

ما برای اتصال منفی مناسب و اصولی برای نصب هر وسیله برقی که ۱۲ ولتی است باید تمامی رنگ بدنه را بتراشیم و بعد اتصال را با پیچ و مهره محکم ببندیم تا اتصال اصولی خوبی داشته باشیم.

نکته: رنگ بدنه خودرو عایق است و از‌رسانایی جلوگیری می‌کند و برای اتصال درست و اصولی می‌بایست تمامی سطح اتصال با با فرچه‌های فلزی تراشید و با پیچ و مهره متصل کرد.

بعضی از سیستم‌های صوتی به دلیل نتراشیدن بدنه خودرو و متصل نشدن با پیچ و مهره به بدنه و به دلیل عدم استفاده از کابلشو از اتصال منفی خوبی نیز بهره‌مند نیستند و دچار مشکل می‌شوند.

نکته بعدی نصب آمپلی فایر بر پشت صندلی عقب خودرو است که آمپلی فایر در پشت صندلی تحت فشار و بدون نظم و اصول سیم کشی نصب می‌شود و هیچ هوایی برای تهویه ندارد و باز نیز پروتکت می‌کند.

نکته: هیچ گاه اگر برای سیستم صوتی خودرو خود ارزش قائل هستید اجازه نصب آن در پشت صندلی خودرو را ندهید.

شاید بعضی از افراد غیر متخصص بهانه دوگانه سوز بودن خودرو و عدم وجود فضا برای نصب آمپلی فایر را بیاورند اما مورد‌هایی مثل زیر صندلی جلوی خودرو یکی از بهترین فضا‌ها برای نصب آمپلی فایر شما می‌باشد.

در بغل گلگیر‌های عقب در داخل صندوق عقب نیز نمونه دیگری می‌باشد، زیر طاقچه‌های عقب نیز موردی مخفی و بسیار خلاقانه برای نصب آمپلی فایر می‌باشد
نمونه‌های نصب آمپلی فایر در صورتی که خودرو فضای کافی را ندارد و یا خودرو دو‌گانه است.

نمونه‌ای از نصب خودرو دوگانه بر روی کپسول بر روی خودرو دوگانه سمند در مجموعه کارگاه نصب ماریا مارکت:

دلیل قطع شدن آمپلی فایر خودرو | سیستم صوتی ماریامارکت

 تمامی سیم کشی‌ها اصولی نصب شده و تمام اتصالات از بهترین نوع ممکن می‌باشد.


نکته: تمامی سیم کشی‌ها اصولی نصب شده و تمام اتصالات از بهترین نوع ممکن می‌باشد نصب سیستم صوتی یکی از موارد بسیار مهم می‌باشد که باید به آن توجه بالایی شود و با خلاقیت و با حوصله انجام شود

نصب آمپلی فایر و خازن بر روی پراید:

 

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام نصب به آن توجه شود فاصله بین آمپلی فایر با جایگاهی که پیچ می‌شود باشد
زیر تمامی آمپلی فایر‌ها خروجی هوا تعبیه شده است و باید آن‌ها را با فاصله نصب کرد تا زیر آن‌ها خروجی هوا وجود داشته باشد برای مثال:

دلیل قطع شدن آمپلی فایر خودرو | سیستم صوتی ماریامارکت

ساب ووفر جدید انداختم آمپلی فایر قطع میکنه؟

یکی دیگر از دلایل قطع کردن آمپلی فایر نیز می‌تواند اهم‌بندی غیر اصولی ساب ووفر خودرو شما باشد و نصب ساب ووفر بر روی آمپلی فایری که مناسب آن نمی‌باشد.

برای مثال شما ساب ووفر تک کوئلی که بر روی آمپلی فایر نصب کرده بودید را با ساب ووفر قدرتمند‌تر و دو کوئل تعویض کرده‌اید.

اول اینکه ساب ووفر قدرتمند نیاز به آمپلی فایر مونو دارد و برای آمپلی فایر استریو سنگین است و باعث آسیب رسیدن به آمپ و ساب ووفر می‌شود دلیل دوم ساب ووفر دو کوئل را اگر به اهم‌بندی مسلط نباشیم و بر روی امپلی فایر استریو به صورت موازی نصب کنیم باعث می‌شویم آمپلی فایر سوییچ کند و آسیب ببیند اهم‌بندی یکی از مهم‌ترین دلایل برای نصب ساب ووفر می‌باشد و اگر به آن مسلط نباشیم نمی‌توانیم خروجی کار درستی را ریافت کنیم.

برای مثال آمپلی فایر‌های استریو از ۲ / ۴ / ۸ / ۱۶ اهم را پشتیبانی می‌کنند و اگر بر روی ۱ اهم مصرف‌کننده‌ای به آن‌ها متصل شود پروتکت می‌کند، آمپلی فایر‌های مونو نیز از ۰. ۵ / ۱ / ۲ /۴ اهم را پشتیبانی می‌کنند و اگر مقاومتی خارج از محدوده پشتیبانی آن‌ها نصب شود آمپلی فایر سوییچ می‌کند.

نکته: دیگر اتصال تمامی می‌درنج‌ها و بلندگو‌ها به یک کانال و وارد کردن فشار بیش از اندازه به آمپلی فایر

نکته: اگر می‌درنج و سوپر تیوتر و بلندگو و موارد دیگر را باهم موازی کرده و به یک کانال متصل کنیم علاوه بر فشار اهم‌بندی آن را نیز باید در نظر گرفت وگرنه دردسر ساز می‌شود

در این مقاله سعی بر این بود که با بیان کلمات ساده به شما عزیزان نکته‌های بسیار مهمی در مورد سیستم صوتی بدهیم و از ضرر‌های احتمالی شما جلوگیری کنیم پس برای اینکه از ضرر‌های مالی خود جلوگیری کنید باید به تمام نکات توجه کنید و سیستم صوتی خود را به فرد متخصصی بسپارید تا بتوانید از آن لذت ببریدبرای یادگیری مطالب و بالا بردن اطلاعات فردی خود در مورد سیستم صوتی و با خبر بودن از قیمت تمامی اقلام کار ادیو به وبسایت ما مراجعه کنید.

 

 

فروشگاه سیستم صوتی خودرو

آماده پاسخگویی هر گونه سوال شما کاربران عزیز می باشد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دریافت کد تخفیف اطلاعات خود را وارد کنید

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام

دلیل بازگشت وجه

فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ