دمپینگ خودرو چیست؟

یکی از موارد بسیار مهم که باعث اعصاب خوردی در حین رانندگی وجود دارد صدایاضافی بدنه آلومینیومی و فلاب‌های پلاستیکی که اصصلاحا نویز نامیده می شود است و صدای اطراف برای مثال: بوق زدن و صدای موتور خودرو و ناهناری‌های دیگر که باعث سلب اسایش ما می‌شود می‌باشد. برای اینکه با روش از بین بردن این موارد بیشتر آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

دمپینگ خودرو چیست؟

دمپینگ خودرو از اقلام‌های پر فروش و محبوبی که امروزه در کارگاه‌ها و مراکز تخصصی صدا‌گیری‌ها و یا فروشگا‌های کار ادیو سیستم صوتی دیده و شنیده و نصب می‌شوند.
دمپینگ خودرو مدل‌های بسیاری دارد و در جا‌های متعددی کاربرد دارد اگر بخواهیم به زبان ساده دمپینگ را بیان کنیم و از مواد تشکیل دهنده آن صحبتی کنیم می‌توانیم بگوییم دمپینگ‌ها به صورت ورق‌هایی هستند که از جنس لاستیک و ترکیب مواد میرایی ( کاهنده دامنه‌های فرکانسی ) و تثبیت‌کننده و لرزه گیر می‌باشند.
دمپینگ‌ها به صورت ورق ورق می‌باشند که شباهتی نیز به ایزوگام‌ها دارند ( فقط شباهت ظاهری ).

نمونه ای از دمپینگ خودرو در دو برند سر شناس آلفارد:

download 4

موارد مؤثر دمپینگ:

دمپینگ مزایای بسیاری دارد که خیلی ارزش خرید آن را بالا می‌برد که عمده مزیت‌های آن بصورت زیر می‌باشد، دمپینگ خودرو لایه‌ای از جنس لاستیک که کاهش دهنده ارتعاشات و لرزش‌های بیهوده بدنه خودرو است.
خودرو‌های ایرانی که عمدتاً از حلب و آلومینیوم های‌ی کیفیت ساخته می‌شوند. برای مثال اگر به بدنه خودرو ضربه‌ای وارد کنیم صدایی شبیه به صدای دبه و یا بشکه تو خالی می‌دهد، با نصب دمپینگ بر روی بدنه خودرو می‌توانیم این صدا را کاملاً از بین برده و فضا را کاملاً اکوستیک و ۹۵ درصد آن را از بین ببریم.

دمپینگ خودرو نیز فقط برای صدا‌گیری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه برای سیستم‌های قدرتی و کیفیتی نیز کاربرد بسیاری دارد که فضا را اکوستیک می‌کند، متداولترین روش نصب دمپینگ خودرو نصب در پشت فضای داخلی درب و بیرونی آن سقف خودرو فضای صندوق عقب کف خودرو از داخل و پشت فضای داشبورد که نزدیک‌ترین مکان که صدای موتور از آن شنیده می‌شود.

دمپینگ خودرو فضای اتاق خودرو را کاملاً درگیر خود می‌کند و از لرزش‌های بیهوده و صدا‌هایی مانند تق تق و یا لق لق زدن لوازم بر روی یکدیگر جلوگیری می کند، برای مثال فلاب‌های پلاستیکی که بر روی بدنه خودرو نصب می‌شوند و بعد از مدتی لق می‌زنند و دچار سر و صدای ازار دهنده‌ای خواهند شد. حتی اگر باز و بسته نشوند فضای بین آن‌ها را با محصولات دمپینگ و یا ابر‌های تخم مرغی که فضای خلأ بین فلاب و بدنه را پر می‌کند و از این امر جلوگیری می‌کند.

انواع دمپینگ

دمپینگ خودرو مدل‌های مختلفی دارد و در برند‌های متنوعی به فروش می‌رسد که در حال حاضر می‌توانیم به برند‌های: STP، همرتک، گلیدن، آلفارد و مدل‌های دیگری که هر کدام آن‌ها نیز چند مدل دارند.
برای مثال دمپینگ‌های چد لایه نیز وجود دارد که هر کدام آن‌ها فرکانسی را پوشش داده و به خوبی از لرزش صدا و ارتعاشات جلوگیری می‌کند و بعد از فرایند دمپینگ کردن نیز ابر‌هایی که تخم مرغی نامیده می‌شوند نیز در بین فضای پلاستیک و فلز قرار می‌گیرد که تیر خلاص بر اتاق خودرو را‌زده و تمامی صدا هارا از بین می‌برد.

عایق‌های تخم مرغی:

چگونه و کجا نصب می‌شود؟
برای مثال در پشت داشبورد پشت لایه‌ی تعبیه شده برای صدا‌گیری چندین لایه از دمپینگ‌ها نصب می‌شود و تمامی جای پیچ‌ها و باقی سوراخ‌های مربوط به نصب اندازه گیری و برش داده می‌شود تا حتی لایه اصلی و فابریکی ماشین هم بر روی آن نصب شود و بعد داشبورد خودرو بر روی آن سوار شود.

پس اینجا هیچ چیزی از خودرو کسر نشده بلکه اضافه هم شده است دمپینگ در تمام نقاط قابل نصب می‌باشد که لازمه آن داشتن ابزار‌هایی می‌باشد، محلی که دمپینگ قرار است نصب شود را باید کاملاً با یک دستمال نمناک پاک کنیم و بعد دوباره با یک دستمال خشک پشت آن بکشیم تا هیچ ردی از خاک بر روی بدنه باقی نماند سپس اندازه‌ای که می‌خواهیم را برش داده ( دمپینگ‌ها چسبی می‌باشند ) و می‌چسبانیم سپش با قلتک مخصوص آنرا می‌چسبانیم و با سشوار صنعتی روی آن از دور با توان کم حرارت می‌دهیم.

قلتک مخصوص برای نصب دمپینگ‌ها:

خودرو صفر خود را اگر دمپیگ کنیم با سیم کشی و یا به دلیل باز و بست مواردی مثل داشبورد گارانتی را باطل می‌کند؟

شاید بگویید دمپینگ یک چیز جادویی و نمی‌دونم خیلی پیچیده است اما باید خدمتتان عارض شویم که خیر  دمپینگ خیلی پیچیده نیست و برای نصب بر روی خودرو هیچ مشکلی پیش نمی‌اورد.
در بالا نیز هم خدمتتان گفتیم که بر زیر لایه اصلی عایق داشبورد خودرو نصب می‌شود و هیچ اختلالی در سیم کشی و موارد دیگری به وجود نمی‌اورد و به ارزش های خودرو می‌افزاید.

نکته: پس به گارانتی خودرو کاری ندارد و هیچ نداخلی برای ما ایجد نمی‌کند بلکه فقط خودرو مارا ارزنده می‌سازد.

اگر درب خودرو و یا هر جای دیگر دمپینگ شود برای تعمیر و یا تعویض در داخل درب به مشکل نمی‌خوریم؟

شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که وقتی دمپینگ بر روی خودرو نصب می‌شود، اگر موتور بالا بر شیشه درب خودرو به مشکل بخورد چه می‌شود کرد؟  و یا اگر شیشه خودرو در حوادث بشکند و یا به خاطر تصادف اگر مجبور به صافکاری شویم چه؟
دمپینگ خودرو به راحتی قابل کندن می‌باشد و حتی ردی از آن بر روی بدنه خودرو شما باقی نمی‌ماند.

 قیمت و هزینه خرید دمپینگ‌ها از چه بازه‌ای شروع می‌شود؟

برا مثال نمونه‌ای از برند‌های خوب در بازار کار ادیو ایران که STP می‌باشد. نمونه‌ای از محصولات آن ورقی حدود سیصد هزار تومان می‌باشد و نمونه‌های ارزان‌تری نیز دارد.

دمپینگ کردن برای درب‌ها چند ورق مصرف می‌شود؟

برای مثال اگر خودرو ما پژو پارس می‌باشد حدوداً ۸ الی ۹ ورق دمپینگ برای چهار عدد درب خودرو استفاده می‌شود.
برای فول دمپینگ کردن خودرو به چند ورق نیاز داریم؟  حدوداً برای پژو پارس به ۳۰ ورق برای کل خودرو نیازمندیم که مکان‌های پشت داشبورد درب‌ها صندوق سقف و کف خودرو به حساب می‌آید که پشت داشبورد سه بار در سه لایه عایق می‌شود که با لایه فابریکی چهار لایه محسوب می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم که شمارا با محصولات دمپینگی آشنا کنیم و‌ امیدواریم که از توضیحات ما بهره برده باشید برای مطالعه مقاله های دیگر به وبسایت ما سیستم صوتی خودرو ماریامارکت مراجعه کنید.

فروشگاه سیستم صوتی خودرو

آماده پاسخگویی هر گونه سوال شما کاربران عزیز می باشد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دریافت کد تخفیف اطلاعات خود را وارد کنید

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام

دلیل بازگشت وجه

فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ