علت ایجاد نویز در سیستم صوتی و رفع نویز ماشین

یکی از آزار دهنده ترین و گوش خراش ترین صداهایی که حین پلی شدن موسیقی بعد از نصب سیتسم های صوتی بعضا در مواقعی به گوش ما می رسد، اصطلاحا نویز نامیده می شود؛ نویز ها معمولا به شکل وز وز و یا زوزه به گوش می رسند و این عیب با انجام کار هایی زیاد و یا کم می شود.

علت ایجاد نویز در سیستم صوتی و رفع نویز ماشین | ماریامارکت

شاید با خواندن متن بالا شما هم تا به حال این حس را تجربه کرده باشید و این موضوع باعث ناراحتی شما هم شده باشد؛ امروز توی این مقاله همه چیز برای رفع نویز سیستم های صوتی را برای شما توضیح می دهیم و سعی می کنیم که این توضیحات را با بیشترین جزئیات برایتان قرار دهیم.

اگر شما هم از صدای نویز در خودروتان خسته شده اید و به همین دلیل مایل به روشن کردن سیستم صوتی و پخش تان نیستید، به پیشنهاد ما این مقاله را تا انتها مطالعه بکنید تا بتوانید ایرادی که باعث ایجاد نویز در سیستم صوتی شما شده است را بر طرف کنید.

برای پیدا کردن دلایلی که باعث ایجاد نویز در سیستم صوتی ما شده است را پیدا بکنیم و برای رفع آن اقدام کینم، می بایست یک سری نکات را بررسی کنیم که روش های بررسی آن ها و رفع مشکلات آن ها را برایتان در این مقاله به ساده ترین زبان بیان کرده ایم.

 

در بیشتر مواقع نصب غیر اصولی و نداشتن تجربه کافی و اصطلاحا حرفه ای نبودن فردی که سیستم صوتی شما را نصب می کند، یکی از دلایل ایجاد نویز است.

نویز چیست؟

همان طور که می دانید نویز صدایی آزار دهنده و موزی هستش که اصولا در فرکانس های بالا ظاهر می شود؛ همچنین دلایل زیادی هستش که می تواند دلیل ایجاد نویز ها شود.

دلایل و عوامل زیادی هستند که اگر در حین نصب رعایت نشوند، قطع به یقین بر روی سیستم صوتی شما تاثیر منفی گذاشته و باعث می شود که بر روی سیستم صوتی خودرو شما نویز ایجاد شود.

نویز چیست؟ | فروشگاه اینترنتی خودرو ماریامارکت

دلایل ایجاد نویز در سیستم صوتی خودرو

این عنوان از زیر عنوان ها و زیر شاخه های زیادی برخوردار هستش که دلایلی هستند که می توانند در طول گذر زمان بر روی لوازم شما اثر بگذارند و دلیل ایجاد نویز شوند.

  • استفاده از کابل برق غیر استاندارد
  • کابل های آرسی (RCA) بی کیفیت
  • اتصال بدنه (منفی)
  • نحوه عبور سیم ریموت
  • پخش ها (هدیونیت)
  • ایراد فنی آمپلی فایر ها
  • اتصالی درایور های صوتی (بلندگو ها)
  • ایراد کابل AUX
  • ایراد فنی دینام خودرو ( ژنراتور DC)

این موارد از اصلی ترین دلایل ایجاد نویز در سیستم های صوتی شما محسوب می شوند که در ادامه در رابطه با هر یک از آن ها به طور کامل صحبت خواهیم کرد.

استفاده از کابل برق غیر استاندارد

در صورت استفاده از کابل برق غیر استاندارد که دارای سطح مقطع کوچکی باشد، یکی از اصلی ترین دلایلی هستش که می توان گفت باعث ایحاد نویز در سیستم های صوتی می شود.

سطح مقطع کابل باید کاملا متناسب سیستم صوتی شما باشد و کاملا حساب شده انتخاب و خریداری شود، اگر این نکته را در نظر نگیرید نمی توانید به خوبی سیستم صوتی تان را تغذیه بکنید و کابل برقی که انتخاب می کنید باید کیفیت بالایی داشته باشد و کم ترین میزان ناخالصی را داشته باشد.

استفاده از کابل برق غیر استاندارد | ماریامارکت

متداول ترین کابل هایی که برای نصب سیستم صوتی در بازار کار آدیو مورد استفاده قرار می گیرند، کابل های آلومینیوم با روکش مس هستند که به اصطلاح به آن ها CCA می گویند؛ تمام بار عبور جریان بر روی دوش این کابل ها بوده و به همین دلیل باید کاملا متناسب سیستم صوتی تان آن ها را انتخاب بکنید.

کابل های برق در سطح مقطع های مختلفی تهیه و تولید می شوند که با تنوع بالایی در بازار قابل خریداری هستند.

اصولا سطح مقطع کابل ها و سیم ها در برق ساختمان و صنعت با واحد میلی متر مربع اندازه گیری می شوند؛ اما در سیستم های صوتی خودرو با اصطلاحی به نام گیج اندازه گیری می شوند؛ متداول ترین آن ها 0 / 2 / 4 / 6 / 8 / 10 / 12 و 14 گیج می باشند که معمولا تا هشت گیج برای استفاده از کابل های برق و از آن بالا تر برای سیم های بلندگو مورد استفاده قرار می گیرد. هرچه گیچ پایین تر باشد سطح مقطع سیم و یا کابل ها اصطلاحا کلفت تر و ضخیم تر می شود.

یکی از گران قیمت ترین و مرغوب ترین کابل ها و سیم هایی که مخصوص نصب سیستم های صوتی خودرو هستش، کابل ها و سیم های صد در صد مس هستش که به دلیل طراحی خاصی که دارد، از آلیاژ خالص تولید شده و خالی از هر گونه اکسیژن است.

کابل های صد در صد مس خالی از اکسیژن، اصطلاحا (Oxygen Free) نیز نامیده می شوند و با رفرنس OFC در بازار عرضه می شوند؛ هر کابلی که با رفرنس OFC در بازار مشاهده کردید، به معنای این هستش که خالی از هر اکسیژنی بوده و صد در صد مس است.

کابل برق غیر استاندارد | ماریامارکت

کابل های صد در صد مس OFC ایده آل ترین و رده بالاترین کابلی هستش که می توانید برای سیستم صوتی تان تهیه بکنید و بر روی خودرو نصب بکنید و تا چندین سال از آن بدون هیچ افت کیفیتی استفاده بکنید.

تعداد رشته های این کابل ها به شدت زیاد بوده و تقریبا چندین برابر کابل های صنعتی برق فشار قوی می باشد و اصطلاحا مخصوص عبور جریان برق مستقیم (DC) می باشد.

برق مستقیم (DC) | سیستم صوتی خودرو ماریامارکت

استفاده از کابل برق مرغوب به شدت توی کیفیت و خروجی صدای آخر کار موثر بوده و اگر این نکته را دقت نکنید و در نظر نداشته باشید، بدانید که یکی از اصلی ترین دلایل نویز در سیستم شما کابل برق هایتان است.

کابل های آرسی (RCA) بی کیفیت

کابل های آرسی (RCA) در حقیقت سیگنال صدا را از پخش (هدیونیت) به تقویت کننده ها منتقل می کنند و یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد نویز هستند و از حساسیت بالایی برخوردار هستند.

کابل های آرسی (RCA) بی کیفیت | ماریامارکت

کابل های آرسی (RCA) سیگنال خام را به از هدیونیت ها دریافت کرده و به آمپلی فایر ها هدایت می کنند و اگر از کیفیت خوبی برخوردار نباشند، درصد قابل توجهی از سیگنال را تخریب و تلف می کنند.

کابل های آرسی (RCA) | ماریامارکت

کابل های آرسی از جک های معمولی و فلزی و مختلفی ساخته می شوند و دارای تنوع نسبتا بالایی در بازار هستند و مدل های ارزان و بی کیفیت و مدل های رده بالای آن را به راحتی می توانید در بازار تهیه کرده و خریداری بکنید.

اگر در حین عبور دادن کابل های آرسی دقت نکنید و کابل ها را از مکانی عبور دهید که له شود و یا فشار بر روی آن وارد شود و یا کابل های آرسی را از کنار کابل های برق عبور دهید، باعث ایجاد نویز شدیدی می شوید که بر روی سیستم صوتی شما اثر می گذارد.

کابل rca | ماریامارکت

اتصال بدنه (منفی)

اتصال منفی توی برق مستقیم (DC) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این نکته را باید در نظر داشته باشید که توی برق DC جریان برق از قطب و یا اصطلاحا پلاریته منفی به سمت مثبت در جریان است.

اتصال بدنه (منفی) | سیستم صوتی خودرو

به همین دلیل هستش که اتصال منفی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به شدت در نصب موثر می باشد و اگر این نکته را در نظر نگیرید و رعایت نکنید، قطعا نویز را در سیستم صوتی تان احساس می کنید و یکی از اصلی ترین دلایلی آن ضعف در قسمت اتصال منفی است.

جالب است بدانید که کل بدنه ماشین یک اتصال منفی برای شما محسوب می شود و هر قسمتی که فلزی باشد را می توانید برای اتصال منفی استفاده بکنید که به همین دلیل به آن اتصال بدنه نیز می گویند.

یکی از مهم ترین و موثر ترین نکات در اتصال بدنه تراشیدن رنگ بدنه محل اتصال در حین نصب کابل منفی است؛ زیرا رنگ عایق بوده و از عبور جریان جلوگیری می کند و اگر به دنبال یک اتصال درست و اصولی هستید حتما باید این نکته را در نظر بگیرید.

فرچه سیمی | ماریاماکت

اکثر نویز هایی که در سیستم های صوتی به وجود می آید به خاطر عدم اتصال درست و اصولی کابل منفی بوده و اگر به محل اتصال نگاه بکنید، متوجه این می شوید که رنگ بدنه تراشیده نشده و اتصال اصلا شرایط خوبی ندارد.

نکته: فرچه های سیمی فلزی به صورت زیر بر روی دریل ها نصب می شوند و شما می توانید با آن ها رنگ بدنه را به راحتی بتراشید.

فرچه سیمی بلند

نکته بعدی این هستش که اگر از کابلشو خوب در اتصال بدنه استفاده نکنید، حتی اگر بدنه را هم تراشیده باشید و از کابل خوبی استفاده کرده باشید، باز هم نمی توانید از اتصال خوبی بهره مند شوید و ممکن هستش که علاوه بر نویز با مشکلات دیگری هم مواجه شوید که به لوازم شما آسیب برساند.

یکی از دلایل اصلی بروز نویز در سیستم صوتی عدم اتصال درست  منفی در بدنه خودرو ها می باشد، خیلی از بزرگواران دقتی به این نکته کرده و اتصال درست و اصولی را انجام نمی دهند و از کابل و محل مناسبی برای اتصال استفاده نمی کنند.

اتصال منفی همان طور که متوجه شدید همان بدنه خودرو است و برای تراشیدن رنگ بدنه خودرو که عایق محسوب می شود، می توانید از فرچه های فلزی استفاده بکنید که بر روی دریل ها و سنگ های فرز قابل نصب می باشد.

و همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که می بایست اتصالات را با پیچ و مهره انجام دهید و متصل کردن کابلشو به بدنه با پیچ های چوب و سر مته اشتباه بوده و به هیچ وجه درست نمی باشد، زیرا اتصال به خوبی برقرار نشده و بعد از گذشت مدتی اتصال شل می شود.

پیج و مهره فولادی | ماریامارکت

اتصال با پیچ ها چوب و سر مته اصلا پیشنهاد نمی شود حتی اگر بدنه و رنگ را تراشیده باشید و با چند پیچ کابلشو را متصل کرده باشید باز هم این اتصال درست نبوده و شما در قسمت اتصال بدنه قطعا ضعف هایی خواهید داشت.

0031

نحوه عبور سیم ریموت

سیم های ریموت اصطلاحا نوعی سیم فرمان هستند که در بین مدار پخش (هدیونیت) و آمپلی فایر شما قرار می گیرند و مانند یک کلید تقریبا عمل می کنند.

سیم های ریموت در بین مدار پخش و آمپلی فایر متصل می شوند و به این صورت عمل می کنند که ولتاژ ضعیفی را به آمپلی فایر بعد از روشن شدن پخش می رسانند؛ اگر پخش را خاموش کنید آمپلی فایر هم به صورت خودکار خاموش شده و بیهوده روشن نمی ماند.

همچنین بعد از روشن کردن پخش سیم ریموت فرمان را به آمپلی فایر رسانده و آمپ خودکار روشن می شود؛ سیم های ریموت دارای ولتاژ و جریان ضعیفی هستند اما اگر آن ها را از کنار کابل های آرسی عبور دهید و نزدیک هم قرار دهید، بدون شک می توانند بر روی سیستم صوتی شما تاثیر بگذارند و نویز ایجاد کنند.

برای اینکه از احتمال ایجاد نویز در سیستم های صوتی جلوگیری کنیم، بهترین راه این هستش که سیم های ریموت را از کنار کابل های آرسی عبور ندهیم و آن ها را از سمت کابل های برق رد کنیم.

پخش ها (هدیونیت)

پخش ها به مرکز فرماندهی معروف هستند و قابلیت اعمال تنظیمات خوب و کاملی را دارا هستند، اگر نکاتی را رعایت نکنید بدون شک نویز شدیدی بر روی خودرویتان ایجاد می شود.

در هنگامی که سیستم صوتی را نصب کرده اید و می خواهید تنظیمات را بر روی آمپلی فایر اعمال بکنید، وقتی که هدیونیت روشن است؛ کابل های آرسی را بیرون نکشید زیرا این کار یکی از دلایل ایجاد نویز در سیستم صوتی خودروتان است.

اگر این نکته را رعایت نکنید به دلیل فشاری که در لحظه به قطعات وارد می شود، نویزی ایجاد می شود که دیگر رفع نشده و تنها تعمیر برد آمپ می توانید این نویز را بر طرف بکنید.

1235456 64 27

در بعضی از مواقع که برای نصب سیستم صوتی از پخش های فابریکی و مبدل های (های لول) استفاده می کنید هم احتمال شنیده شدن نویز در ولوم های پایین بالا می رود و تقریبا این نویز بسیار ضعیف چاره ای نداشته و نمی توان آن را برطرف کرد.

یکی دیگر از مواردی که باعث بروز نویز در سیستم صوتی خودرو شما می شود استفاده از مبدل های فابریکی بی کیفیت است.

استفاده از مبدل های بی کیفیت و ضعیف در بازار که از متریال ساخت خوب و قدرت کافی برخوردار نیستند و فقط صرفا جهت راه اندازی کار مورد استفاده قرار بگیرند یکی از نمونه هایی  است که باعث به وجود آمدن نویز در سیستم صوتی می شود.

ایراد فنی آمپلی فایر ها

این هم یکی از دلایلی هستش که می تواند باعث ایجاد نویز بر روی سیستم صوتی شما باشد و این نکته را باید در نظر بگیرید که اگر همه موارد را چک کردید و بعد از اینکه با یک آمپلی فایر دیگر که تست کردید، نویز کاملا بر طرف شد، باید به تعمیرکار مراجعه کنید و آمپلی فایر خود را به او بسپارید.

ایراد فنی آمپلی فایر ها | ماریامارکت

همان طور که خدمتتان عرض کردیم اگر در حین روشن بودن پخش و آمپلی فایر کابل های آرسی را چندین مرتبه بیرون بکشید، احتمال ایجاد نویز بالا رفته و بر روی آمپلی فایر شما تاثیر می گذارد.

اتصالی درایور های صوتی (بلندگو ها)

تمام اتصالات و مواردی که در بالا برایتان قرار داده ایم را چک کردید و هنوز با مشکلی که باعث ایجاد نویز بر روی سیستم صوتی سر و کله می زنید؟ بهتر هستش که از صحت سلامت بلندگوهایتان مطمعن شوید و آن ها را بررسی کنید.

اتصالی درایور های صوتی (بلندگو ها) | ماریامارکت

ترمنیال ها و وایر های ابریشمی بلندگو ها را بررسی کنید و از صحت و سلامت تیوتر آن ها مطمعن شوید؛ همچنین در نظر داشته باشید که ترمنیال اسپیکر هایتان با بدنه اتصالی و برخوردی نداشته باشد.

اگر تیوتر بلندگو شما اتصالی کرده باشد و سوخته باشد می تواند باعث ایجاد نویز بر روی سیستم صوتی تان شود و صدای آزار دهنده ایجاد بکند.

ایراد کابل AUX

کابل های AUX هم می توانند توی بی کیفیت شدن و نویز های کوچک موثر باشند و شما می توانید به راحتی با تعویض و بررسی یک کابل دیگر این مشکل را بر طرف بکنید که از همه ساده تر است.

ایراد کابل AUX | سیستم صوتی ماریامارکت

ایراد فنی دینام خودرو ( ژنراتور DC)

اگر دینام که وظیفه آن تولید برق و شارژ باطری ها هستش دچار ایراد های فنی سطحی شود، می تواند در سیستم صوتی ما تاثیر بگذارد، این نکته را در نظر بگیرید که اگر همه چیز را بررسی کردید و مشکل رفع نشد، هنوز دینام باقی مانده که که باید آن را بررسی کنید.

ایراد فنی دینام خودرو ( ژنراتور DC) | ماریامارکت

چگونه نویز سیستم صوتی را بر طرف کنیم؟

تمامی موارد را در که در بالا خدمتتان عرض کردیم را باید مورد بررسی قرار بدهید و درست و اصولی آن ها را انجام دهید تا بتوانید از نویزی که بر روی خودرویتان ایجاد شده است جلوگیری بکنید.

مرحله به مرجله به ترتیب پیش بروید و موارد را بررسی بکنید تا بلاخره با مشکلی که باعث ایجاد نویز در سیستم صوتی تان شده است رو به رو شوید.

علت نویز سیستم در هنگام گاز دادن

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که برای افرادی که هنگام رو به رو شدن با نویز با آن ها مواجه هستند، این هستش که شما زمانی که به خودرو گاز می دهید و ولوم صدای موسیقی شما پایین هستش، صدای نویز افزایش یافته و صدای سوت مانندی دارد.

در بیشتر مواقع این صدا به صورت یک صدای سوت از بلندگو ها پخش می شود که انگار هواپیمایی در حال فرود آمدن است.

علت نویز سیستم در هنگام گاز دادن | ماریامارکت

 

  • اگر موارد بالا را چک کردید و نتوانستید مشکل را حل کنید، می توانید با تقویت اتصال بدنه و منفی خروجی های آرسی پشت پخش این نویز را کاهش بدهید.
  • این نکته را باید در نظر داشته باشید که از نظر فنی، خروجی آرسی پخش های حرفه ای کمی ضعیف بوده و در بعضی از مواقع باعث ایجاد نویز می شود.
  • اگر با یک تیکه سیم اتصال منفی این خروجی ها را تقویت کنید، معمولا این مشکل رفع می شود و یا حتی اگر رفع نشود، قطعا کاهش می یابد.

چگونه نویز سیستم صوتی را بر طرف کنیم؟ | ماریامارکت

 

نویز به سیستم صوتی آسیب می رساند؟

نویز در سیستم های صوتی در اکثر موارد بی آزار بوده و هیچ معایبی به همراه ندارد و به وسیله های شما آسیب نمی رساند؛ در حقیقت می توان گفت که تنها آسیبی که ممکن است برساند به روح و روان راننده و سرنشینان خودرو است.

بیشتر نویز یک صدای ازار دهنده و اصطلاحا اعصاب خورد کن محسوب می شود تا اینکه به سیستم صوتی و یا دیگر لوازم ما آسیب برساند.

استفاده از نویز گیر ها موثر است؟

استفاده از نویزگیر ها اشتباه مطلق است و هیچ دلیل منطقی و عقلانی نمی تواند یک فروشنده و نصاب حرفه ای را توجیح کند که برای رفع نویز از نویز گیر های بی کیفیت و بنجل استفاده کند.

بله درست متوجه شدید استفاده از نویز گیر یکم اشتباه محض بوده و اگر به دنبال این هستید که از صدای سیستم صوتی خودرو خود لذت ببرید، به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

استفاده از نویز گیر ها موثر است؟ | سیستم صوتی خودرو ماریامارکت

نویز گیر ها در حقیقت یک قسمتی از بازه فرکانسی صدا را حذف کرده و صدا را ناقص می کنند تا نویزی که ایجاد شده را پاک کرده و از بین ببرند؛ نکته ای هائز اهمیت هستش این است که نویز ها معمولا در فرکانس های بالا به وجود آمده و نویز گیر ها به پاک کردن این قسمت از صدا، نویز را بر طرف می کنند.

استفاده از نویزگیر ها اصلا پیشنهاد نشده و هر فردی که می خواهد نویز گیر در مدار آمپلی فایرتان قرار بدهد، یا توانایی رفع سیستم صوتی را نداشته و یا می خواهد که کار خود را آسان تر کند.

در واقع نویزگیر یک جور پاک کردن صورت مسئله محسوب می شود و شما به جای پیدا کردن مشکلی که باعث ایجاد نویز شده، صورت مسئله را پاک می کنید.

اتصالاتی که در نصب اهمیت بالایی دارند

  • عایق کابل ها
  • اتصال بدنه
  • وایرشو
  • سر سیم ها
  • کابلشو ها
  • سر باطری ها

این موارد به شدت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و توی نصب یکی از موثر ترین مشخص کننده های کیفیت خروجی کار هستند.

عایق کابل ها

برای محافظت از کابل های برق در برابر گرما و رطوبت که در داخل موتور قرار می گیرند، می بایست از خرطومی های حراراتی استفاده بکنیم که یک لایه مقاوم محسوب می شود و برای کابل های فابریکی خودرو ها هم از آن ها استفاده شده است.

کابل هایی که در داخل کاپوت خودرو قرار دارند را با این عایق ها کاور می کنیم تا از آن ها در برابر رطوبت و گرمای موتور محافظت کنیم و از سولفاته زدن آن ها و از بین رفتنشان جلوگیری کنیم.

اتصال بدنه

اتصال بدنه در بالا تر به آن اشاره کردیم که از چه اهمیتی برخوردار است و بهترین راهکار ها را هم به شما پیشنهاد دادیم.

برای متصل کردن کابل اتصال بدنه خودرو بایستی از کابلشو های باکیفیت استفاده کنیم و یکی از مهم ترین قسمت ها متصل کردن آن با پیچ و مهره است؛ اگر اتصال منفی خود را با پیچ هایی مانند پیچ های سر مته و پیچ های چوب متصل نموده اید این کار یک اشتباه مطلق است.

وایرشو

برای مثال برای متصل کردن کابل های ورودی آمپلی فایر بایستی نسبت به بلوک ورودی و ترمینال آمپلی فایر از وایرشو ها و سر سیم ها استفاده کنیم تا با کمترین میزان افت جریان نصب را انجام داده باشیم.

0017

وایرشو ها و سر سیم ها را باید متناسب با بلوک و ورودی  و ترمینال آمپلی فایر ها تهیه و بر روی کابل ها متصل شود؛ دقت داشته باشید که اتصالات یکی از اساس نصب سیستم صوتی محسوب می شود.

یکی از عمده مزیت و ویژگی های وایرشو ها جلوگیری از افت ولتاژ و جریان است که اگر دقت داشته باشید کابل های افشان به محض اینکه زیر پیچ بلوک آمپلی فایر قرار بگیرند آسیب دیده و به اصطلاح زیر پیچ تعدادی از رشته های سیم از بین می رود و سطح مقطع آن کم می شود.

سر سیم ها

سرسیم ها هم برای اتصال زیر پیچ ها و ترمنیال های کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرند و به  دو صورت دوشاخ و سوکتی هستند که هر کدام در جای خود مورد استفاده قرار می گیرند.

سر سیم ها | سیستم صوتی ماریامارکت

وایرشو ها و سرسیم ها در مدل های مختلفی در بازار موجود می باشند و با ابزار های مختلفی پرس میشوند که چند نمونه از آن ها را مشاهده کردید.

0019

کابلشو ها

یکی دیگر از نمونه های اتصالات خوب کابلشو ها می باشند که در دو مدل چاک دار و بدون چاک در بازار بفروش می رسند.

کابلشو ها | ماریامارکت

مبحث کابلشو ها بسیار گشترده و نیازمند وقت طولانی می باشد اما توضیحیاتی مختصر در مورد کابلشو ها را در ادامه داشته باشیم که در سه مدل موجود هستند:

  • کابلشو های آلومینیومی
  • کابلشو های مسی
  • کابلشو های بی متال

به طور مختصر و ساده اگر بگوییم برای جلوگیری از اکسیداسیون باید از کابلشو ها استفاده کنیم تا اتصالی اصولی داشته باشیم.

 

کابلشو های آلومینیومی

  • کابلشو های آلومینیومی برای متصل کردن کابل آلومینیومی به محل اتصال آلومینیومی مورد استفاده قرار می گیرد.

کابلشو های آلومینیومی | ماریامارکت

کابلشو های مسی

  • کابلشو های مسی نیز برای متصل کردن کابل های مسی به محل اتصال مسی مورد استفاده قرار می گیرد.

0028

کابلشو های بی متال

  • کابلشو های بی متال برای اتصال کابل های آلومینیومی به محل اتصال مسی مورد استفاده میگیرد که بهترین گزینه با کم ترین میزان افت جریان می باشد.

33 1

 

نکته: ( این کابلشو ها در سیستم صوتی خودرو مورد استفاده قرار نمی گیرند.)

 

برای نصب سیستم درست و اصولی بهتر است از سرباطری های سیستمی که برای انشعاب و متصل کردن چند کابلشو در کنار هم طراحی شده اند استفاده بکنیم؛ این سرباطری ها معمولا از جنس های برنجی، آلومینیومی و مس می باشند.

این سر باطری ها موثر در مرتب بودن و اتصال درست کابل های فابریکی خودرو و سیستم صوتی مناسب می باشد.

برای مثال سر باطری های فابریکی به دلیل اینکه آلیاژ با کیفیتی ندارند، بعد از گذشت مدتی حتی بدون هیچ تغییری سولفاته می زنند و اکسید می شوند؛ به همین دلیل جریان کاهش یافته و سیم ها اکسید می شوند.

نمونه ای از سر باطری های فابریکی که برای خودرو ها نصب می شود و اصلا کیفیت خوبی ندارد:

کابلشو های بی متال | ماریامارکت

سر باطری های سیستمی در دو مدل پیچی و بلوکی تولید می شوند؛ سرباطری های پیچی به صورت کابلشو زیر پیچ قرار گرفته و بلوکی ها کابل با وایرشو به داخل بلوک می رود.

سر باطری های پیچی به صورت سه تیکه می باشد که متشکل از پیچ و مهره و واشر فنری است؛ واشر فنری برای اتصال محکم مورد استفاده قرار می گیرد تا بعد از مدت ها اتصال شل نشود.

نمونه ای سر باطری های های سیستمی :

سرباطری های سیستمی به دلیل اینکه بلوک و یا اتصال از طریق کابلشو دارند خیلی کمتر و دیر تر سولفاته می زنند و جریان را به خوبی عبور می دهند.

نمونه ای سر باطری های های سیستمی | ماریامارکت

در این مقاله سعی کردیم در مورد نکاتی که باید در مورد نصب رعایت شود صحبت کنیم تا دچار عیب های فنی مثل نویز در سیستم صوتی نشویم؛ باید بدانید که ممکن است نویز بر روی سیستم صوتی شما تاثیر بگذارد و در نهایت کالای شما بعد از اصلاح نصب نیز همچنان دچار نویز باشد.

برای نصب اصولی و با کیفیت می توانید با مشاوران ما در تماس باشید و برای خودرو خود نوبت رزرو کنید تا با استفاده از بهترین ابزار آلات موجود و بهترین اکسسوری ها برای شما نصب را انجام دهیم.

ممنون از این که سایت سیستم صوتی خودرو ماریامارکت را انتخاب کردید امیدواریم اطلاعاتی که در اختیارتون گذاشتیم مفید باشه، همچنین شما می توانید نظرتون در رابطه با این مقاله پایین صفحه با ما به اشتراک بذارید.

 

فروشگاه سیستم صوتی خودرو

آماده پاسخگویی هر گونه سوال شما کاربران عزیز می باشد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دریافت کد تخفیف اطلاعات خود را وارد کنید

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام

دلیل بازگشت وجه

فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ