فرکانس پاسخ گویی ساب ووفر چیست؟

هر صدایی که به گوش ما می‌رسد دارای فرکانس بوده و به دلیل اینکه در بازه فرکانسی پخش می‌شود که گوش شما قرار دارد، به گوش ما می‌رسد و اصطلاحاً ما آن را می‌شنویم؛ امروز در این مقاله می‌خواهیم در مورد فرکانس پاسخگویی ساب ووفر‌ها صحبت کنیم.

به همین دلیل اکثریت بلندگو‌ها و اسپیکر‌هایی که طراحی می‌شوند، قابلیت اجرای موسیقی در بازه شنیداری انسان‌ها را دارا هستند؛ اگر خارج از این بازه را برای ما پخش کنند که فایده‌ای ندارد.

در اکثریت مقاله‌ها در رابطه با فرکانس پاسخ گویی ساب ووفر‌ها صحبت کرده‌ایم اما امروز در این مقاله به صورت جزئی تمام موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم که پیشنهاد می‌کنیم تا انتها این مقاله را مطالعه کنید و از دست ندهید.

فرکانس پاسخ گویی ساب ووفر چیست؟ | سیستم صوتی خودرو ماریامارکت

فرکانس پاسخ گویی ساب ووفر چیست؟

ساب ووفر‌ها هم از این قائده فرکانس پاسخ گویی ساب ووفر‌ها مستثنی نیستند و به صورت تخصصی قابلیت پخش یک بازه فرکانس به خصوصی را دارا هستند.

فرکانس پاسخ گویی ساب ووفر‌ها | فروشگاه سیستم صوتی خودرو

همان طور که بار‌ها توضیح داده‌ایم، ساب ووفر‌ها وسیله‌ای هستند که توی دسته‌بندی اسپیکر‌های قدرتمند و قوی قرار می‌گیرند و به صورت تخصصی بر روی بازه فرکانسی به خصوصی متمرکز هستند.

ساب ووفر‌ها نوعی اسپیکر و یا اصطلاحاً بلندگو محسوب می‌شوند که برای اجرای فرکانس‌های بم و بیس موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از محبوبیت و فروش بسیار بالایی برخوردار هستند.

ساب ووفر‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا پایین‌ترین فرکانس‌ها را بسته به نوع طراحی‌شان اجرا بکنند و بیس و ضربه‌های موسیقی شما را اجرا بکنند که با استفاده از آن‌ها می‌توان گفت که به یک بازه فرکانس کامل دست پیدا خواهیم کرد.

بازه فرکانس شنیداری انسان‌ها

گوش انسان یا بهتر هستش که بگوییم گیرنده‌های صوتی که ما آن‌ها را گوش مینامیم، قابلیت پوشش و تشخیص صدا در بازه فرکانسی 20000-20 هرتز را دارا هستند و صدایی در خارج از این بازه به گوش ما نمی‌رسد.

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، به همین دلیل هستش که هر بلندگویی که برای استفاده طراحی و ساخته می‌شود اکثریت توی بازه فرکانسی 20000-20 هرتز است.

بازه فرکانس شنیداری انسان‌ها |

چرا باید از ساب ووفر‌ها استفاده کرد؟

حال اگر این بازه فرکانسی را به سه بخش عمده تقسیم‌بندی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که بلندگو‌های دیگر به تنهایی قادر به اجرای کل بازه فرکانسی نبوده و فقط قابلیت پخش بازه فرکانسی به خصوصی را دارا هستند.

بازه فرکانسی حدوداً 80-20 هرتز که فرکانس‌های بم هستش، برای اجرای ساب ووفر‌ها بوده و در حقیقت بلندگویی قادر به اجرای این فرکانس‌ها به خوبی و قدرت ساب ووفر‌ها نیست.

بازه فرکانسی حدوداً 5000-100 هرتز بازه فرکانسی هستش که می‌درنج‌ها قابلیت پخش و اجرای آن‌ها را دارا هستند و اصطلاحاً بازه فرکانسی میانی می‌گویند که تقریباً از صدای خواننده و ووکال تشکیل شده است.

از 20000-5000 هرتز هم معمولاً برای اجرای انواع تیوتر‌ها هستش که بازه فرکانسی آن‌ها متناسب با نوع و طراحی‌شان متفاوت است، این بازه فرکانسی نسبتاً تیز و دارای تریبل می‌باشد و قسمت هیجانی موزیک را برای شنونده محیا می‌سازد.

هر کدام از این قسمت‌ها ناقص و یا ضعیف‌تر از بقیه باشد، قطعاً به صدای خوب و قابل قبولی دست پیدا نخواهید کرد و گوش کردن به موسیقی و لذت بردن از آن بسیار سخت می‌شود.

برای مثال یک ساب ووفر هرگز قادر به اجرا و پخش موسیقی نبوده و شما بدون استفاده از دیگر بلندگو‌ها فقط صدای ضربه و کوبش را از ساب ووفر‌ها احساس می‌کنید.

چرا باید از ساب ووفر‌ها استفاده کرد؟ | سیستم صوتی خودرو ماریامارکت

دقیقاً اگر می‌درنج و سوپر تیوتر هم داشته باشید و از ساب ووفر‌ها استفاده نکنید، یک فرکانس ناقص را احساس می‌کنید و صدای تیز و سردی که هیچ بمی نداشته و کسل‌کننده است.

اگر به دنبال این هستید که هیجانات را در هنگام گوش کردن به موسیقی افزایش دهید و از یک بازه فرکانسی نسبتاً کامل برخوردار شوید، باید از ساب ووفر‌ها استفاده بکنید و اجرای فرکانس‌های بم را بر عهده آن‌ها بذاریم.

پس کاملاً با بازه‌های فرکانسی و اهمیت هر درایور در جای خودش آگاه شدید، در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت و در مورد بازه فرکانسی ساب ووفر‌ها صحبت خواهیم کرد.

دلیل فرکانس پاسخگویی پایین ساب ووفر‌ها چیست؟

همان طور که می‌دانید، ساب ووفر‌ها قدرتمند‌ترین دسته‌بندی از بلندگو‌ها محسوب می‌شوند و از نظر ابعاد و اندازه هم از دیگر بلندگو‌ها بزرگ‌تر و قوی‌تر به نظر می‌رسند.

اما چرا یک می‌درنج 12 اینچی قابلیت اجرای صدای ووکال با پرتاب و حجم بالا را دارا هستش ولی یک ساب ووفر 12 اینچی که هم اندازه با همان هستش، قابلیت اجرای صدای ووکال را ندارد؟

یکی از هوشمندانه‌ترین سؤالاتی که در رابطه با فرکانس پاسخگویی ساب ووفر‌ها می‌توان پرسید، دقیقاً همین سؤال بالا است که دقیقاً چرا همچین تمایزی وجود دارد.

در حقیقت اگر به صورت غیر فنی به قضیه نگاه بکنیم هر دو آن‌ها دارای یک ابعاد 12 اینچی بوده و هر دو در دسته‌بندی بلندگو‌ها قرار می‌گیرند؛ اما این کجا و آن کجا…!

میدرنج‌ها به دلیل طراحی صفحه، وویس کوئل و سوراند یک تیکه‌ای که دارند، قابلیت اجرای فرکانس‌های بم را نداشته و در برابر آن‌ها نا توان هستند.

قابلیت پوشش فرکانس‌های بم را ندارند و فقط و فقط قابلیت اجرای فرکانس‌های میانی را دارا هستند و اگر به درستی تنظیم بر روی آن‌ها اعمال نشود، قطعاً به شدت آسیب خواهند دید.

دقیقاً همان طور ساب ووفر‌ها هم به دلیل طراحی سوراند و صفحه‌ای که دارا هستند و وویس کوئل آن‌ها با دیگر اسپیکر‌ها و بلندگو‌ها متفاوت است؛ به همین دلیل آن‌ها هم به دلیل طراحی که دارند پوشش فرکانس آن‌ها پایین بوده و از قدرت بالایی برخوردار هستند.

این نکات به میزان شار مغناطیسی مگنت (آهنربا) بلندگو‌ها نیز بستگی دارد که بر روی توان خروجی آن‌ها مؤثر است.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که مگنت را اولویت قرار بدهید و هر بلندگویی که مگنت بزرگ‌تری دارد را انتخاب کرده و خریداری بکنید.

سوراندی که برای یک ساب ووفر طراحی شده است، قابلیت جابجایی و انعطاف بالایی داشته و برای همین موضوع ساخته است؛ اما برای می‌درنج‌ها معمولاً از سوراند‌های پرس شده یک تیکه استفاده می‌کنند که قابلیت اجرای بیس و جابجایی را ندارند.

چطور بدون ساب ووفر از صدای گرم‌تری برخوردار شویم؟

همان طور که می‌دانید بدون استفاده از ساب ووفر‌ها ما نمی‌توانیم توقع اجرای صدای بم را از می‌درنج‌ها و یا تیوتر‌ها داشته باشیم، زیرا اصلاً برای این کار طراحی نشده‌اند.

اما اگر شرایط و علاقه‌ای به خرید ساب ووفر‌ها ندارید که می‌تواند به هر دلیلی باشد، بهترین گزینه استفاده از کواکسیال‌ها (بلندگو‌ها) و یا کامپوننت‌ها است.

چطور بدون ساب ووفر از صدای گرم‌تری برخوردار شویم؟ | سیستم صوتی خودرو ماریامارکت

بلندگو‌های و یا کامپوننت‌ها معمولاً از سه بخش تقسیم‌بندی شده‌اند، ووفر، می‌درنج و تیوتر که به شما یک بازه فرکانسی نسبتاً کامل را ارئه می‌دهد.

بلندگو‌ها و کامپوننت‌ها تقریباً قابلیت پوشش و اجرای بازه فرکانسی نسبتاً کاملی را دارا هستند و صدای گرم‌تری نسبت به یک می‌درنج و سوپر تیوتر برای شما محیا خواهند کرد.

اما تفکیک، قدرت و حجم صدای آن‌ها به اندازه می‌درنج‌ها و سوپر تیوتر‌ها نمی‌باشد و می‌توانند به صورت متوسط تمامی فرکانس‌ها را پوشش بدهند.

پس اگر نمی‌توانید به هر دلیلی از ساب ووفر‌ها استفاده بکنید، بدون شک استفاده از بلندگو‌ها و یا کامپوننت‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما محسوب می‌شود.

انواع ساب ووفر و فرکانس ان | ماریامارکت

در این مقاله سعی کردیم که وظیفه و نوع ساختار هر بلندگو را برای شما بیان کنیم و در رابطه با فرکانس پاسخگویی آن‌ها بلکه بیشتر ساب ووفر‌ها صحبت کنیم.

اگر این نکات را بدانید بدون شک می‌توانید به یک صدای اصولی و‌ایده‌آل دست پیدا بکنید و از شنیدن موسیقی در کابین خودرو خود لذت ببرید.

اگر به مطالعه این مطالب علاقه‌مند هستید و می‌خواهید که در رابطه با سیستم‌های صوتی اطلاعاتی را کسب بکنید، باید خدمتتان عرض کنیم که ما در وب سایت ماریامارکت در قسمت وبلاگ هر روز در رابطه با پر چالش‌ترین مواردی که کاربران درگیر آن هستند، مقاله ارائه می‌دهیم و برای شما آپلود می‌کنیم.

فروشگاه سیستم صوتی خودرو

آماده پاسخگویی هر گونه سوال شما کاربران عزیز می باشد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دریافت کد تخفیف اطلاعات خود را وارد کنید

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام

دلیل بازگشت وجه

فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ