نحوه صحیح اهم بندی ساب ووفر

سلام و درود خدمت شما دوستان و عزیزانی که برای مطالعه و یادگیری وب سایت مارا برای این مطلب انتخاب نموده اید در این مقاله برای شما چرایی اهم بندی و اهمیت بالای آن را بیان می کنیم و تمامی نکات مهم درباره آن را جمع بندی می کنیم عنوان هایی که در ادامه به آن اشاره میکنیم در پایین نوشته شده است.

ساب ووفر ها همان طور که مطلع هستید وسیله ای برای تولید صدای بم و فرکانس های صوتی پایین که بصورت بیس نامیده می شوند بصورت تخصصی تمامی تمرکز خود را بر روی انجام همین امر می گذارد و در کنار باقی اقلام سیستم صوتی شما صدا و بازه فرکانسی شنوایی شما را کامل می کند.

ساب ووفر‌ها انواع مختلفی دارند و در مدل‌های مختلف و توان‌های بسیار زیادی تولید و وارد بازار می‌شوند ساب ووفر‌ها نیز مانند تمامی اقلامی که تجربه استفاده از آن‌ها را داشته‌اید در سطح‌های مختلف و کیفیت‌های مختلفی موجود می‌باشند.

اهم بندی سابووفر

فهرست مطالب

1- راهنمای نصب بلندگو

2- انواع سایز بلندگو ها

3- چه بلندگویی مناسب سیستم فابریکی خودرو است

4- نصب بلندگو بیضی

ساب ووفر و انواع ان

ساب ووفر‌ها همان طور که مطلع هستید وسیله‌ای برای تولید صدای بم و فرکانس‌های صوتی پایین که بصورت بیس نامیده می‌شوند بصورت تخصصی تمامی تمرکز خود را بر روی انجام همین امر می‌گذارد و در کنار باقی اقلام سیستم صوتی شما صدا و بازه فرکانسی شنوایی شما را کامل می‌کند. ساب ووفر‌ها انواع مختلفی دارند و در مدل‌های مختلف و توان‌های بسیار زیادی تولید و وارد بازار می‌شوند ساب ووفر‌ها نیز مانند تمامی اقلامی که تجربه استفاده از آن‌ها را داشته‌اید در سطح‌های مختلف و کیفیت‌های مختلفی موجود می‌باشند. ساب ووفر‌ها به روش‌های مختلفی نصب می‌شوند و هر ساب ووفر را به طریقی باید نصب نمود که برای آن در مقاله مشاوره برای خرید ساب ووفر به طور کلی توضیح
داده شده است، ساب ووفر‌ها در دو مورد تک و دو کوئل تولید می‌شوند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مفهوم کوئل در ساب ووفر

ساب ووفر‌ها در دو مدل تک کوئل و دو کوئل تولید می‌شوند و به زبان ساده یعنی این ساب ووفر دارای یک عدد ترمینال و یا دو عدد ترمینال می‌باشند که ساب ووفر‌های دو کوئل از دو لایه سیم پیچ تشکیل شده‌اند و عمدتاً قدرت و کیفیت بیشتری دارند و برای نصب به دو مدل قابل نصب می‌باشند.

هر کدام از کوئل‌های ساب ووفر دارای آمپدانس (مقاومت) می‌باشند.

برای مثال ساب ووفر‌های تک کوئل معمولاً اکثرا مقاومتی برابر با ۴ اهمی دارند و با آمپلی فایر‌های استریو ( دو کانال و چهار کانال ) نیز قابل راه‌اندازی می‌باشند و از قدرت و توان معمولی برخوردار هستند، اما ساب ووفر‌های دو کوئل دارای مقاومت‌های مختلف می‌باشند مثل دو کوئل یک اهمی یا دو کوئل ۲ اهمی و دو کوئل ۴ اهمی می‌باشند.
بعضی از برند‌های مطرح در بازار مثل آلفارد روسیه و یا گرند زیرو آلمان ساب ووفر‌های خود را در مدل‌های یکسان و با متغیر بودن مقاومت‌های کوئل‌ها وارد بازار می‌کنند، این کار به دلیل این می‌باشد که افراد متناسب با شرایط خود و متناسب با آمپلی فایر خود ساب ووفر خود را تهیه و خریداری کنند
اهم‌بندی چیست و چه روش‌هایی دارد؟

در همین ابتدای کار یک سؤالی که برا ما پیش می‌آید در این پارگراف می‌باشد:

بعضی از برند‌های مطرح در بازار مثل آلفارد روسیه و یا گرند زیرو آلمان ساب ووفر‌های خود را در مدل‌های یکسان و با متغیر بودن مقاومت‌های کوئل‌ها وارد بازار می‌کنند، چرا باید یک ساب ووفر با یک قدرت در مدل‌های مختلف مثل دو کوئل ۲ اهمی و دو کوئل ۴ اهمی برای مثال در بازار وجود باشد؟

به این دلیل می‌باشد که ساب ووفر باید متناسب با توان‌هایی که در حالت‌های مختلف در مشخصات آمپلی فایر نوشته شده است انتخاب و خریداری شود.

اهم‌بندی ساب ووفر‌ها به زبان ساده به معنای نصب ساب ووفر می‌باشد.
برای مثال ساب ووفری که خریداری کرده‌ایم دارای دو کوئل ۴ اهمی می‌باشد و برای نصب این ساب ووفر می‌توانیم به دو روش عمل کنیم:

  • موازی
  • سری

آمپلی فایر‌ها نیز مقاومت‌های مشخصی را پشتیبانی می‌کنند برای اکثر تمامی آمپلی فایر‌های مونو ( مخصوص ساب ووفر ) ۱ /۲ /۴ اهم را پشتیبانی کرده و بر روی ۸ اهم و یا ۱۶ و به بالا نیز به مشکل می‌خورند و قطع می‌کند و بر روی هر اهم نیز یک توان مشخصی را دارا هستند.

آمپلی فایر‌های استریو ( دو کانال و یا چهار کانال ) نیز مقاومت‌هایی را پشتیبانی می‌کنند برای مثال ۲ / ۴ / ۸ / ۱۶ اهم را پشتیبانی می‌کنند و بر روی حالت ۱ اهم مدار پروتکت آمپلی فایر قطع می‌کند.

نکته مدار پرتکت چیست؟

مدار پروتکت مانند فیوز عمل کرده و در صورت آسیب رسیدن به آمپلی فایر قطع می‌کند (به اصصلاح می‌گویند آمپلی فایر سوییچ کرده است).

نکته: به ساب ووفر‌های دو کوئل که برای مثال اگر ۴ اهمی باشد D۴ می‌گویند که مخفف کلمه DOALL می‌باشد
نکته: به ساب ووفر‌های تک کوئل نیز اگر دارای مقاومتی چهار اهمی باشد S۴ می‌گویند که مخفف کلمه SINGLE می‌گویند.

ساب ووفر‌های دو کوئل را به دو روش سری و موازی می‌توان نصب کرد، اگر همان طور که توضیح دادیم آمپلی فایری که ساب ووفر D۴ را نصب می‌کنیم مونو می‌باشد باید آن را موازی نصب کنیم.

در این صورت مقاومت ساب ووفر را کاهش می‌دهیم و ساب ووفر بر روی ۲ اهم استیبل می‌شود.

5 3

اگر ساب ووفر دو کوئلی که D۴ می‌باشد را به آمپلی فایری که از ۴ / ۸ / ۱۶ اهم را پشتیبانی می‌کند می‌خواهیم نصب کنیم باید آن را به صورت سری اهم‌بندی کرده و نصب کنیم در این صورت ما مقاومت ساب ووفر را افزایش می‌دهیم و ساب ووفر بر روی ۸ اهم استیبل می‌شود.

سری سابووفر

برای اهم‌بندی و محاسبه آن فرمولی وجود دارد که برای شما خواهیم گذاشت اما برای درک ساده شما از اهم‌بندی اگر مقاومت‌های هم نام در روش سری نصب شوند باهم جمع می‌شوند برای مثال ۲+۲ ولی اگر موازی نصب شوند مقاومت نصف می‌شوند.

اهم بندی ساب ووفر | ماریامارکت

برای مثال موازی دو عدد مقاومت ۴ اهمی برابر است با ۲ اهم است، فرمول محاسبه موازی کردن مقاومت‌ها بصورت زیر می‌باشد:

اهم بندی ساب ووفر | سیستم صوتی ماریامارکت

اهمیت توجه به امپدانس در اهم‌بندی

یکی از دایل اصلی و بسیار مهم در نصب ساب ووفر برای یک آمپلی فایر این است که برای مثال آمپلی فایری بر روی حالت ۱ اهم ۱۰۰۰ وات RMS توان حقیقی بر روی برق مناسب دارد.

اگر ساب ووفر D۴ داشته باشیم که ۱۰۰۰ وات RMS برای راه‌اندازی نیاز دارد را نمی‌توانیم بر روی این آمپلی فایر نصب کنیم چون این ساب ووفر در کم‌ترین حالت بر روی ۲ اهم استیبل می‌شود و در مشخصات امپلی فایر قطعاً ۸۰۰ وات RMS بر روی ۲ اهم می‌دهد.

پس این آمپلی فایر برای این ساب ووفر اصلاً مناسب نمی‌باشد و باید آمپلی فایری را تهیه کنیم تا بر روی حالت ۲ اهم ۱۰۰۰ وات RMS را دارا باشد.

آموزش اهم بندی ساب ووفر

نتیجه گیری:

در این مقاله توضیحی به زبان ساده را برای نصب و اهم‌بندی ساب ووفر‌های خودرو برای شما عزیزان بیان کردیم‌امیدواریم که از مقاله ما نکته مثبتی را درک کرده و در خرید و یا استفاده شخصی خود بکار ببرید و از سوختن و بد کار کردن ساب ووفر خود جلوگیری کنید و متضرر نشوید. برای مقاله‌های جدید و درک مطالب مبهمی که از سیستم صوتی خودرو خود در سر دارید می‌توانید به وبسایت ما مراجعه کنید و برای خرید نیز می‌توانید هر سؤالی که دارید از طریق وبسایت با کارشناسان فروش ما بصورت رایگان مشاوره دریافت کنید و از خرید کالایی مطمئن شوید.

فروشگاه سیستم صوتی خودرو

آماده پاسخگویی هر گونه سوال شما کاربران عزیز می باشد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دریافت کد تخفیف اطلاعات خود را وارد کنید

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام

دلیل بازگشت وجه

فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ