پروسسور در سیستم صوتی خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

پروسسور چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید تا به حال با کلمات پیچیده ای مانند پروسسور های در سیستم های صوتی کیفیتی (های اند) و یا قدرتی سطح بالا مواجه شده اید و یا حتی برای شما سوال باشد که راه اندازی و اعمال تنظیم بر روی یک سیستم فوقالعاده به چه صورت می باشد. همراه ما در وبلاگ ماریا مارکت باشید تا در ادامه در مورد این مطلب کمی بیشتر بحث کنیم.

پروسسورها انواع مختلفی دارند اما اکثریت ان ها قابلیت این را دارند که به چندین روش سیگنال صدا را دریافت کنندو حتی اگر به کلی به هیچ هدیونیت و یا پخش کننده فابریکی دسترسی ندارید، راه های دیگری وجود دارد.

پرسسور چیست و چه کاربردی دارد؟

پروسسور چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید تا به حال با کلمات پیچیده ای مانند پروسسور های در سیستم های صوتی کیفیتی (های اند) و یا قدرتی سطح بالا مواجه شده اید و یا حتی برای شما سوال باشد که راه اندازی و اعمال تنظیم بر روی یک سیستم فوقالعاده به چه صورت می باشد. همراه ما در وبلاگ ماریا مارکت باشید تا در ادامه در مورد این مطلب کمی بیشتر بحث کنیم.

پروسسور چیست؟

پروسسور ها محصولات ارزشمندی تحت عنوان سیستم های صوتی می باشند و از اهمیت بالایی برخوردار هستند و برای نصب سیستم های صوتی کیفیتی و حتی قدرتی نیز کاربرد بسیاری دارد.

ورودی پروسسور ها

پروسسور ها را اگر بخواهیم تجزیه و تحلیل کنیم می توانیم آن ها را به چهار دسته اصلی تقسیم کنیم. که به صورت زیر می باشد.

  • ورودی
  • تنظیمات
  • خروجی
  • کنتلر

پروسسور ها انواع مختلفی دارند اما اکثریت آن ها  قابلیت این را دارند که به چندین روش سیگنال صدا را دریافت کنند و حتی اگر به کلی به هیچ هدیونیت و یا پخش کننده فابریکی دسترسی ندارید هم راه های دیگری نیز وجود دارد.

شما اگر فردی هستید که برای گوش خود ارزش قائل هستید و به دنبال محصول ارزنده ای هستید که صدایی که وجود دارد را به صدایی گوش نواز و با کیفیت تبدیل کند می توانید به سراغ پروسسور ها بروید.

خیلی از افراد به دلایلی که در مقاله های قبل هم به آن ها اشاره کرده ایم توانایی و یا شرایط خرید هدیونیت حرفه ای را ندارند و نمی خواهند پخش فابریک خودرو خود را تعویض کنند.

خب ابتدایی ترین راه حل با یک کیفیت معمولی و متوسط استفاده و نصب مبدل های ( های لول ) یا به اصطلاح تبدیل بلندگو به سیم آرسی می باشد. های لول ها محدودیت در صدا دارند و به دلیل اینکه دارای کراس اور و تنمظیمات صدا نیستند قابلیت این را ندارند که صدایی خوب و کامل را برای ما آماده کنند و در اینجا فقط می توانیم از روی کراس اور های آمپلی فایر های تنظیمات صدا را اعمال کنیم.

در اکثریت های مبدل ها نیز نویز در آخر کار وجود دارد و نمی توان آن را انکار کرد ؛ پس اگر به دنبال ست کیفیتی و اورجینالی هستی دوست من لطفا یکم بیشتر هزینه کن یا در کنار مبدل های لول که نصب کردی اکولایزر هم قرار بده یا کلا از پروسسور های دیجیتال استفاده کن.

پس بهترین گزینه برای پخش های فابریکی که دارای خروجی RCA و تنظیمات نیستند ؛ پروسسور ها می باشد که به چندین روش می توانیم با ورودی ایده آل خودمان آن را راه اندازی کنیم و حتی می توانیم چندین ورودی را به اصطلاح سوییپچ کنیم و هر بار با یکی از ورودی ها سیستم صوتی را راه اندازی کنیم.

پرسسور در سیستم صوتی خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

بیشترین و متداولترین ورودی هایی که در اکثریت پروسسور ها دیده می شود ورودی های RCA ، های لول ( مستقیم به سیم های فابریکی پخش ) ، ورودی AUX که این ورودی به صورت می باشد یا به صورت کابل RCA دو به یک بوده و یا تک ورودی می باشد.

در پروسسور هایی که سطح بالای دارند و از نظر کیفیت و قیمت در رده بالا تری قرار دارند ، ورودی کابل اپتیکال نیز در آن ها تعبیه شده است که برای خودرو های روز با تکنولوژی جدید قابلیت و ویژگی محسوب شده که پروسسور ها را ارزنده و متمایز تر از بقیه می سازد.

ورودی اپتیکال یکی از قابلیت های ارزنده می باشد که برای خودرو های رده بالا که سیگنال و فرکانس به کلی به صورت دیجیتال می باشد و هیچ سیمی به صورت آنالوگ وجود ندارد.نکته مهم درباره کابل های اپتیکال این است که شما اجازه هیچ گونه انشعاب و یا قطع کردن کابل اپتیکال را ندارید و اگر سیم را لخت کنیم به کلی نابود شده و آسیب خواهد دید.

پس اینجا برای خودرو هایی که به اصطلاح دارای تجهیزی به نام کن باس هستند ، نمی توانیم به صورت آنالوگ ورودی به پروسسور دهیم و باید از کابل اپتیکال استفاده کنیم.

این یکی از راه های بی دردسر بود وگرنه می توانیم از خروجی کن باس خودرو های به روز هم استفاده کنیم زیرا تنها ورودی کن باس دیجیتال بوده و برای راه اندازی بلندگو های فابریک خودرو بلاخره به صورت آنالوگ سیم کشی انجام شده است. و می توانیم سیم های خروجی کن باس را به ورودی (های لول) پروسسور متصل کنیم.

بلوتوث هم نیز یکی از یکی از ورودی هایی می باشد که در پروسسور ها دیده می شود و قابلیت این را به شما می دد تا حتی با یک گوشی موبایل هوشمند هم بتوانید کانکت شوید و موزیک خود را پلی کنید.

تنظیمات

قسمت شیرین و اصل مطلب قسمت تنظیمات یک پروسسور می باشد و با استفاده از پروسسور می توانیم ایده آل ترین صدای مد نظر خودمان را بدون محدودیت تنظیم کرده و از تنظیمات خود را به صورت دلخواه اعمال کنیم.

به اصطلاح از گفته های اساتید و افراد مورد احترام و مجرب سیستم های صوتی و تجربه کوچکی که در این صنف داشته ایم به جز چند مورد انگشت شمار که به اصطلاح استثنا هستند ؛ حتی ضعیف ترین پروسسور های بازار هم از قدرتمند ترین و حرفه ای ترین پخش های سیستم صوتی نیز بهتر بوده و دارای قابلیت ها و ویژگی هایی می باشد که دست ما را باز خواهند گذاشت.

اکولایزر ها و کراس اور های حرفه ای که در پروسسور ها وجود دارد ، در پخش ها به هیچ عنوان وجود ندارد ، بجز تعداد کمی پخش که به اصطلاح دارای پروسسور های فوق العاده حرفه ای و ترکیبی از پخش و پروسسور هستند.

دلیل محبوبیت و توانمندی پروسسور ها به این مربوط می شود که پروسسور ها به صورت تخصصی تمام تمرکز و قدرت خود را بر روی آنالیز و پردازش صدا گذاشته اند. اما درون پخش ها پروسسور های ساده و ابتدایی طوری قرار دارد که حتی به اسم پروسسور هم نامیده نمیشود.

خروجی

قسمت بعدی پروسسور ها قسمت خروجی آن ها می باشد که عموما معمولی ترین پروسسور ها از 3 جفت خروجی RCA می باشد که این مقدار حداقال تعداد خروجی که پروسسور ها در اختیار ما قرار می دهند ، می باشد.

پروسسور هایی هم وجود دارد که بعضا تا 16 عدد خروجی هم نیز به ما خواهند داد. و این تعداد واقعا قابل توجه می باشد.

هیچ فرقی نمی کند که از ورودی های لول یا AUX و یا حتی از RCA استفاده کنید ، در هر صورت حتی اگر یک جفت خروجی RCA را به پروسسور متصل کنید می توانید از تمام تعداد خروجی ها استفاده

کنید. با پروسسور ها می توانید به صورت کاستوم تمام بلندگو ها را به صورت جداگانه تنظیمات مجزا اعمال کنید و سایز هر بلندگو را هم حتی مشخص کنید.

پروسسور ها حتی قابلیت افزایش ولتاژ ورودی را هم دارند و  برای مثال و درک ساده تر این موضوع ؛ اگر یک پخش قدیمی و فوق العاده خوش ساخت داریم که از ولتاژ خروجی RCA ضعیفی برخوردار است  می توانیم به کمک پروسسور ها ولتاژ خروجی RCA این محصول را افزایش داده و از قدرت و کیفیت بالایی برخوردار شویم.

نکته جالب پروسسور ها این است که در سیستم های صوتی SPL هم مورد استفاده قرار می گیرد و به اصطلاح قابلیت این را به ما می دهد که تعداد بالایی آمپلی فایر را در کنار هم نصب کنیم و به خوبی بر روی آن ها تسلط داشته باشیم و بتوانیم تنظیمات خوبی را اعمال کنیم.

پروسسور ها دیجیتال هستند و ما قابلیت تنظیمات دستی را نداریم و برای اعمال تنظیمات باید حتما از لپ تاپ ، یا حتی در بعضی از برند ها می توانیم با موبایل اپیکیشن پروسسور مورد نظر را نصب کنیم و تنظیمات را اعمال کنیم.

یک پروسسور با این حجم از قابلیت و ویژگی را نمی توان به صورت آنالوگ و دستی تنظیم کرد و قطعا نمی تان این همه ویژگی را با پتانسیومتر ها کنترل کرد.

 

کنتلر ها

کنتلر ها یکی دیگر از قسمت های پروسسور ها محسوب می شوند که مانند یک پنل پخش اما کوچک تر و جمع و جور تر یک سری از قابلیت ها را می توانیم به کمک کنتلر ها اعمال کنیم.

اصل تنظیمات با لپ تاپ ها و یا در بعضی از پروسسور ها با موبایل ها انجام می شود اما می توانیم چند تنظیمات را به صورت پیش فرض ذخیره کنیم تا با کمک کنتلر ها آن ها را جا به جا کنیم و برای انجام کار های ساده دوباره نیازی به متصل شدن لپ تاپ نداشته باشیم.

با کمک کنتلر ها می توانیم تعیین کنیم که کدام ورودی به اصطلاح مورد استفاده قرار گیرد و می توانیم در صورت نیاز با استفاده از کنتلر ها ورودی مورد نظر را سوییچ کنیم تا پردازش انجام شود.

تفاوت اکولایزر ها با پروسسور ها در چه می باشد؟

یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه شود ، این است که اکولایزر به هیچ وجه پروسسور نیست و مقایسه این دو با یک دیگر کاملا اشتباه است. اکولایزر ها به صورت آنالوگ و دستی تنظیم می شوند و به اصطلاح به وسیله پتانسیومتر ها می توانید در تعداد محدود مثلا چند کولایزر تنظیمات را بر روی صدای خود اعمال کنید ؛ اما پروسسور ها دیجیتال هستند و با اپلیکیشن از طریق موبایل و یا لپ تاپ می توان تنظیمات را بر روی صدا اعمال کرد و یک سر و گردن که چه عرض کنم خیلی از اکولایزر ها بهتر هستند.

در مورد پروسسور ها با توجه به مطالعات ، دیده ها و شنیده ها از اساتید با تجربه و مجرب سیستم صوتی مطلبی را برای شما عزیزان تهیه کردیم تا بتوانیم کمی به خرید و یا استفاده صحیح شما کمک کرده و امیدواریم در این مقاله کمی شما را به صدای دلخواهتان نزدیک تر کرده باشیم.

اگر نکته ای قسمتی از این مطلب جا افتاده به بزرگی خودتون ببخشید خیلی ممنون که تا اینجای مطالب با ما در وبلاگ ماریا مارکت همراه بودید.

فروشگاه سیستم صوتی خودرو

آماده پاسخگویی هر گونه سوال شما کاربران عزیز می باشد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دریافت کد تخفیف اطلاعات خود را وارد کنید

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام

دلیل بازگشت وجه

فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ